A tengeri teherszállítás a globális szén-dioxid kibocsátás 2-3%-ért felelős, amely nagyjából Németország kibocsátásával van egy szinten, így a klímavédelem érdekében komoly változásokra lenne szükség az iparágban. Pontosan ezt célozza a francia TransOceanic Wind Transport (TOWT) vállalat, mely szinte kibocsátás nélkül, vitorlásokkal tervezi a teherszállítást.
A cég társalapítója és vezetője, Guillaume Le Grand úgy véli, hogy jelenleg a hajózás egyetlen zöld módja a vitorlások használata lehet. Azzal érvel, hogy az elektromos motorok még nem elég erősek ahhoz, hogy a hajókat átjuttassák az óceánon, az alternatív üzemanyagok pedig még nem állnak rendelkezésre elég nagy mértékben. Ezekhez képest a szél bőségesen rendelkezésre áll és kiszámíthatóan használható.
A TOWT ennek szellemében már 2011 óta szállítmányoz kisebb vitorlás hajókkal, eddig több mint 1000 tonnát juttattak át az óceánon, most azonban emelnék a tétet. Jelenleg négy nagyobb vitorláson dolgoznak, melyek egyenként 1100 tonna rakományt lesznek képesek szállítani.
A vitorlások fel lesznek szerelve dízelmotorokkal is, de ezeket csak szükség esetén használják majd. A TOWT számításai szerint így nagyjából 90%-al alacsonyabb kibocsátást érnek majd el útjaik során, mint egy azonos mennyiségű árút szállító hagyományos teherhajó.
Az ötletre elég sokan nyitottak, a cégnek már több mint 100 millió euró értékű megrendelése van, olyan cégektől, melyek hajlandóak fizetni azért, hogy a termékeiken feltüntethessék, hogy az karbonsemlegesen szelte át az óceánt.
A hajókon a személyzet és a rakomány mellett ráadásul 12 utas is elfér, így a repülőgép lassabb, de sokkal tisztább alternatíváját is jelenthetik a cég vitorlásai az óceánon átkelni vágyóknak. (Wired)