Óriás vitorláshajó lehet a tengeri szállítmányozás új fejezetének letéteményese
Óriás vitorláshajó lehet a tengeri szállítmányozás új fejezetének letéteményese

A valaha készült legnagyobb vitorlákkal szelheti elkészülte után a habokat a svéd gigavitorlás. Az akár 7000 autó szállítására tervezett hajót 2024-re készülnek megépíteni.

Nem a 19. század kecses klipperei térnek vissza, de a svéd Wallenius Marine új hajója legalább annyira különleges lesz, mint amilyenek az elődök voltak. A hajó tervein a cég mellett a svéd kormány és több kutatóintézet is dolgozik.

A hajó különlegessége az öt darab vászon, acél és kompozit anyagú vitorlája, melyek leginkább egy repülőgép szárnyaihoz hasonlítanak. 80 méteres magasságukkal a valaha volt legnagyobb vitorlák lesznek, ráadásul 360 fokban képesek elfordulni, illetve szükség esetén akár csökkenthető is a méretük.

A csúcstechnológiás hajó végsebessége elmarad a dízelmeghajtású társaiétól, 10 csomós átlagával 12 nap alatt szelheti át az Atlanti-óceán, amit 5 nappal lassabb, mint a megszokott. Szén-dioxid kibocsátása viszont akár 40-szer is kevesebb lehet.

Míg egy átlagos, hasonló szállítókapacitással rendelkező hajó napi 120 tonna CO2-tőt enged a légkörbe, az Oceanbird nevű vitorlás csak 3-12 tonnát fog. Ezt is csak azért, mert a vitorlák mellett a manőverezéshez, a kikötőkben való mozgáshoz és vészhelyzetek esetére hagyományos motorjait is használni fogják.

Az Oceanbird megszületése azért is fontos mérföldkő lehet, mert a tengeri szállítmányozás manapság az egyik legszennyezőbb iparág, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet szerint 2018-ban az üvegházhatású gázok globális kibocsátásából 2,89%-kal vette ki a részét.

Bár a napokban mi is beszámoltunk róla, hogy az ammónia jelentheti az áttörést a tengeri kibocsátáscsökkentésben, a svéd koncepció sokkal barátságosabb, és nagyon menő.

Forrás: hvg.hu Fotók: oceanbirdwallenius.com

search icon