A napokban jelentette meg a legnagyobb világcégek klímavédelmi vállalásait áttekintő terjedelmes jelentését a NewClimate Institute. A tanulmányból az derül ki, hogy a legtöbb nagyvállalat komoly környezetvédelmi és fenntarthatósági vállalásokat fogalmaz meg, azonban a végrehajtás sokszor megkérdőjelezhető marad.
A Corporate Climate Responsibility Montior című elemzés állítása szerint az érintett vállalatok rendszeresen eltúlozzák, vagy épp meghamisítják az elért eredményeiket.
A jelentésben értékelt 25 multinacionális vállalat önbevallása szerint a 2019-es összesített karbonlábnyomuk nagyjából az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának 5%-ra rúgott. Ebből pedig következhetne az, hogy óriási befolyásuk lehetne arra, hogy milyen irányba megy az éghajlatváltozás elleni küzdelem.
A tanulmány egyik szerzője, Thomas Day szerint csapatával eredetileg jó vállalati gyakorlatokat akart feltárni, de amit találtak attól őszintén meglepődött és nagyon csalódott volt. A vállalatok állításai ugyanis nincsenek összhangban az erőfeszítéseikkel.
Az érintett vállalatok mindegyike tett egyébként vállalást a nettó nulla kibocsátásra. A NewClimate Institue szerint az ezzel sugallt 100%-os kibocsátáscsökkentéshez képest csupán legfeljebb 40%-os csökkenés lenne elérhető, a kibocsátási célokhoz rendelt stratégiák betartása esetén.
Day szerint az egyik legnagyobb baj az, hogy a vállalatok rettentően eltúlozzák a valós tetteiket. Így aztán a fogyasztók nem tudnak tisztán látni, és megalapozott döntéseket hozni.
A kutatásban a következő cégek szerepeltek: Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL, E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain, Unilever. (BBC)