Komposztáló robot rázza fel az irodai hétköznapokat?  – Podcast
Komposztáló robot rázza fel az irodai hétköznapokat?  – Podcast

A komposztálás során szerves, főképp növényi hulladékból tápanyagban gazdag, humuszos közeg képződik. A folyamatnak több válfaja is ismert, és a helyi adottságokhoz mérten választhatunk, hogy melyik a nekünk leginkább megfelelő. Ha viszont nagyobb léptékű közösségi komposztálásban gondolkozunk, akkor egy magyar startup, a Compocity megoldását is választhatjuk. Podcastunk legújabb adásában a cég alapítójával, Pancsa Emesével beszélgettünk.

A Greendex cikkeiben több ízben foglalkoztunk már a komposztálással, szó volt többek közt a hagyományos, a bokashi-, a giliszta– és az elektromos komposztálóról is. A Compocity eszköze a beltéri komposztálási megoldások közé tartozik. Működési elvét tekintve a mikrooragnizmusokkal operáló, anaerob komposztálási folyamatot alkalmazó bokashihoz hasonlítható. Amiben viszont lényegesen különbözik tőle vagy más módszerektől, hogy a berendezés egyben edukációs eszköz is, melyhez közösségépítő szolgáltatások is kapcsolódnak.

A Compocity Kft-be a Kék Bolygó Klímavédelmi Magántőkealap 2022-ben szállt be 100 millió Ft tőkeemeléssel. Üzletrészét 2024 tavaszán értékesítette egyik társbefektetője számára.

A komposztálást végző CompoBot nevű berendezés ugyanis egy komoly informatikai megoldásokkal felruházott „komposztáló robot”, amely nemcsak a bekerülő hulladék lebontását végzi mérnöki pontossággal, de a felhasználókkal is folyamatosan kommunikál. A Compocity a robotot nem önálló eszközként értékesíti, hanem bérleti rendszerben egy szolgáltatáscsomag részeként forgalmazza, jelenleg kizárólag céges ügyfelek számára.

Ahogy vendégem elmondja, egy-egy szerkezet nagyjából 200 felhasználó (munkavállaló) napi hulladékát (zöldhulladékot és bizonyos ételmaradékokat) képes kezelni. A CompoBot igazi erénye pedig abban áll, ahogyan a felhasználókkal „bánik”: a gép kijelzőjéről a felhasználók leolvashatják a legfontosabb tudnivalókat, megtudják, mit tehetnek a gépbe, majd azt is, hogy amit beletettek, az milyen hozzájárulást jelent a fenntarthatósághoz. A rendszer pedig egy mobiltelefonos applikációval azt is lehetővé teszi, hogy a felhasználók személyre szabott információkat kapjanak, és egymással is versenyre kelhessenek.

A játékos versengés pedig még inkább arra motiválja a komposztálókat, hogy minél gyakrabban használják a gépet. Ahogy Emese meséli, sokan az otthoni zöldhulladékot is behordják a munkahelyre. Ez pedig a fenntartható cselekvésre való ösztönzés és az edukáció mellett azért is fontos, mert a hulladéklerakók helyett a komposztra kerülő szerves hulladékból nem kerül a légkörbe metán, aminek a szén-dioxidnál sokszorosan erősebb az üvegházhatása.

Az applikációból azt is megtudhatják a felhasználók, hogy mennyi kibocsátást sikerült elkerülniük a robot használatával.
Fotó: Compocity

A Compocity szolgáltatásának része az is, hogy az elkészült komposzt felhasználásáról is gondoskodik. A komposztot például a cégek csapatépítő eseményein faültetésekhez vagy épp az elmúlt években divatossá vált Miyawaki-erdők telepítéséhez használják fel.

Az adásban ezeken túl szót ejtünk arról, hogy

  • hogyan született meg a Compocity ötlete,
  • miként zajlott a termékfejlesztés, és a folyamat jelenleg milyen fázisban van,
  • milyen kilátásai vannak a Compocity-nek a nemzetközi piacon,
  • hogyan szerveződnek közösségek a CompoBot köré,
  • milyen fejlesztések zajlanak jelenleg az eszközön.

Borítókép: compocity.help

search icon