Talán meglepő lehet, de a helikopteres utazás népszerű közlekedési mód. A híradósok, a kutató- és mentőcsapatok, az orvosi szállítás, sőt még a katonai műveletek is naponta használják a helikoptereket, ami felveti a kérdést: Vajon környezetbarát utazási mód-e ez? És ha nem, milyen módon lehetne környezetbarátabbá tenni?
A Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) 2016-os tanulmánya szerint az érdekvédők joggal kérdőjelezik meg a helikopterek használatát. 2016-ban nem az autók, hanem a helikopterek jelentették az ólomkibocsátás legnagyobb forrását az Egyesült Államokban. Miután az autómotorok korszerűsítései végül megszüntették a teljesen ólomtartalmú üzemanyag használatának szükségességét, ugyanez nem mondható el a helikopterekről, mivel dugattyús motorokat használnak, amelyek ólomtartalmú üzemanyagot igényelnek.
2018-ban az EPA bejelentette, hogy megkezdi az ólmozott helikopter-üzemanyag szükségességének megszüntetését. Azóta azonban semmilyen mozgás nem történt az indítvány ügyében. Szerencsére többen is akadnak, akiknek vannak javaslataik és ötleteik a zöldebb repülési élmény megteremtésére.
Egy, a NASA által 2015-ben közzétett jelentés több lehetőséget is felsorakoztat a helikopteres utazás környezetbarátabbá tételének módjairól. Az ötletek között szerepel a helikopterek tervezésének megváltoztatása a dugattyús motorok szükségességének megkerülése érdekében, a motorok cseréje nem szennyező energiaforrásokra, valamint a zajszennyezés csökkentése a tervezés és a repülési útvonalak megváltoztatásával.
Vagy például a francia Safran Helicopter Engines cég 2021-ben kezdte meg egy olyan hajtómű tesztelését, amely 100 százalékban fenntartható üzemanyagot (étolajat) használ. Virginie Merini, a cég megújuló üzemanyagokért felelős vezető alelnöke így nyilatkozott: „Azzal, hogy olyan fenntartható repülési bioüzemanyagokat kínálunk, a légiközlekedési ipar azon erős igényének teszünk eleget, hogy csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás„.
A német Airbus Helicopter cég pedig 2015-ben tervezett egykörnyezetbarát helikoptert, Bluecopter néven. Az Airbus Helicopter blogbejegyzése szerint repülés közben manuálisan le lehet kapcsolni az egyik motort, hogy „öko üzemmódba” lépjen, miközben a helikopter biztonságos működése biztosított marad. A kialakítás a zajszennyezés csökkentését is hivatott segíteni.
A fenntartható légi közlekedés terén még hosszú út áll előttünk, de ha azt szeretnénk elérni, hogy a helikopteres utazás egy kicsit környezetbarátabb legyen, úgy néz ki, fényes jövő vár ránk!
Forrás (greenmatters.com)