



A klímaváltozás hatásai az élet olyan területein is érezhetők, amelyekre talán elsőre nem is gondolnánk. Hegyi Zoltán, a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság környezetvédelmi albizottságának vezetője arról mesél Holnapután című műsorunkban, hogy a közutak építése, illetve üzemeltetése miképpen alakul át a változások nyomán. Ahogy ezt a beszélgetés során megállapítottuk, a természetet nem szabad figyelmen kívül hagyni, hanem lehetőség szerint be kell vonni a munkába, mert ezzel időtállóbb és költségtakarékosabb megoldásokra bukkanhatunk.
2024. március 15-én lépett hatályba az Útügyi Műszaki Előírás (UME) frissített változata, melynek egyik fő eleme a zöldfelületek közutak mentén történő létesítésének szabályozása. Az új előírást hosszú előkészítő munka előzte meg, ami során igyekeztek minél inkább figyelembe venni a fenntarthatósági és klímavédelmi szempontokat. Ezek sokszor egybeesnek a forgalombiztonsági kérdésekkel is: egy szántóföld mellett futó útszakasz esetében bizony komoly jelentősége lehet a mezővédő erdősáv kialakításának, ami megfogja a port, és lassítja a szelet. Ez elkerülhetővé tesz olyan szerencsétlenségeket, mint a tavalyi tömegbaleset az M1-es autópályán.
Persze máshonnan is megközelíthető a kérdés: hazánkban is egyre nagyobb a napsütéses órák száma, illetve egyre hosszabb hőhullámokkal nézünk szembe. A napsütésnek folyamatosan kitett útburkolat gyorsabban degradálódik, előbb megy tönkre, mintha növényzet árnyékolná. Ráadásul ha mindezt városi környezetben képzeljük el, még jelentősebb a fásítás pozitívuma: a kevésbé felmelegedő aszfalt kevesebb hőt is ad le, ezzel nem forrósodik fel annyira az utca. Ahogy vendégem mondja, akár 20 Celsius-fokos differencia is lehet a fásított utca javára.
A növények haszna tehát több területet érint: kiegyensúlyozza a terület mikroklímáját, árnyékol, ami az emberek számára is elviselhetőbb viszonyokat biztosít, és növeli az épített struktúrák élettartamát. A növényzet a városi területeken kívül is tompítja az elemek erejét, lassítja a szelet, megfogja a port és a havat. Nem utolsó sorban pedig a biodiverzitást is növeli.
Az adásban kitérünk a beruházási, illetve az üzemeltetési költségek kérdésére is. A fásítás egyértelműen többletköltségként jelentkezik az útépítéskor, ám a gyakorlat azt mutatja, ez legfeljebb 3–5%-ot jelent. Hegyi Zoltán szerint érdemes az út teljes életciklusát figyelembe venni: ebben az esetben ez a 3–5% sokszorosan megtérül az üzemeltetési költségek csökkentése révén. Hogy ez mit is jelent? A klímaváltozás miatt (persze ilyesmi korábban is előfordult) egyre gyakoribbá válnak a villámárvizek. Ha egy ilyen alámossa az utat, bizony költséges lehet a javítás, a forgalom korlátozásából adódó egyéb károkról nem is beszélve. Ha viszont az utak mentén van növényzet, ez képes tompítani a hatásokat, csökkenteni vagy akár meg is akadályozni a károkat.
A fentiek alapján mindenhova növényeket, fákat kellene ültetni, és megoldódna az utakkal kapcsolatos problémák jelentős része. Na, de mit mondjunk a rókának, a fácánnak vagy az őznek, amelyik úgy dönt, hogy beköltözik az út menti rekettyésbe? Ahol növényzet van, ott előbb-utóbb állatok is megjelennek, ez pedig forgalombiztonsági problémákat fog felvetni. A másik probléma, hogy a fa mint tereptárgy veszélyforrás lehet, ha egy jármű lesodródik az útról. Ezen aggályok miatt mondja vendégem, hogy a mostani nagyjából 25–30%-os növényborítottság reálisan 55–60%-ig tornázható fel a közutak mentén. Ez esetleg még egy kevéssel növelhető, ha érdekeltté tudják tenni az utak mellett gazdálkodókat. Ám fontos, hogy mindenhova sajnos nem lehet fákat, erdőt telepíteni, a legfontosabb faktor ugyanis a forgalombiztonság. Ezzel együtt is hatalmas területek zöldítése oldható így meg, ami a szén-dioxid-megkötés szempontjából sem elhanyagolható kérdés.

Visszatérve az állatokra: sajnos az utak, főleg a többsávos, kerítéssel övezettek, tehát jellemzően az autópályák darabokra szabdalják az élőhelyeket. Így bizonyos állatfajok esetében sajnos a belterjesség kialakulásáról is beszélhetünk, hiszen az egyes állományok nem képesek egymással kapcsolatba kerülni. Ezt a problémát hivatottak megoldani a vad-, illetve tájátjárók. Ezek a zöldített struktúrák képesek hídként működni az élőhelyek között, és ahogy vendégem mondja, ezeket már építik, számos helyen megtalálhatók.
Az adásban ezek mellett szó volt még arról, hogy
Holnapután című rádiós podcastunkat vasárnaponként 20:00-tól a Petőfi Rádión követhetitek, de a teljes beszélgetést a fenti lejátszóra kattintva is meghallgathatjátok. Keressétek a Greendex podcastjait a Spotify-on, az Apple Podcaston és a többi gyűjtőoldalon!
Bolygónk gazdag, sokszínű élővilágának óvása és megőrzése kiemelt téma volt a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expón. A Your Planet elnevezésű kiállításon az érdeklődők megtudhatták, hogy miként tehetnek lépéseket egy fenntarthatóbb élet felé, hogy ilyen módon részt vegyenek a természet védelmében.