A világjárvány előtt a zeneipar nem éppen a leginkább környezetbarát ágazat hírében állt, gondoljunk csak hatalmas karbonlábnyommal járó világkörüli turnékra vagy a fesztiválok és koncerteke általuk okozott hulladék mennyiségére. Mindemellett az egyre nagyobb feldolgozási teljesítményt igénylő streamingszolgáltatások egyre nagyobb hatást gyakoroltak a környezetre. A Music Declares Emergency kezdeményezés által koordinált múlt heti bejelentések sora azonban megkérdőjelezte azt az elképzelést, hogy az iparág nem veszi komolyan a klímavészhelyzetet. Az élőzenében dolgozók számára egyedülállóan nehéz év után talán zöld fordulópontot hozhat a Covid-19 utáni kilábalás időszaka.

A zeneiparnak lehetősége van arra, hogy itt az élen járjon. A zöld fellendülés példaképévé válhat, és segíthet a nyilvánosságnak megérteni és támogatni, hogy mit jelent ez az elképzelés.

– mondja Lewis Jamieson, a Music Declares Emergency szóvivője.

Több kezdeményezést is bejelentettek a zene ipari szereplők:

  • A független Ninja Tunes kiadó pénzeszközeit és nyugdíjait kivonja a fosszilis tüzelőanyagokból, megújuló energiarendszereket telepít londoni székhelyén, és arra ösztönzi a bakelitlemezeit ellátó présüzemeket, hogy álljanak át a zöld energiára.
  • A Beggars Group, amelyhez több indie kiadó tartozik, jelentős új szén-dioxid-csökkentési vállalásokat tett. A bakelitlemezek és CD-k gyártása és terjesztése, a digitális terjesztés és az üzleti utazások terén a csoport célja, hogy 2030-ig csaknem felére csökkentse a kibocsátását, olyan mértékben, amely szerintük összhangban van a párizsi megállapodásban foglalt céllal.
  • A Brian Eno által életrehívott Earth Percent célja, hogy 2030-ig 100 millió dollárt gyűjtsön magától az iparágtól a fenntarthatóság felé való átmenet érdekében. A javaslat szerint a művészek, cégek és magánszemélyek bevételeik egy kis százalékát az Earth Percentnek ajánlják fel, amely a pénzt újraosztja az éghajlati vészhelyzettel foglalkozó szervezeteknek, köztük a zeneiparra összpontosító szervezeteknek.

Korábban már a Coldplay, a Massive Attack, Ellie Goulding és a Radiohead mind felszólaltak a klímaválsággal kapcsolatban, és változtattak a munkamódszerükön, míg a Shambala fesztivál kivonta a húst a helyszíni étkeztetésből, és a rendezvényt 100%-ban megújuló energiával látja el. Ugyanakkor az, hogy a pandémia után mi változik az ipar működésében, azon is múlik, hogy a közönség le tud-e részben mondani arról, hogy élőben, nagy rendezvényeken láthassa kedvenceit. Korábban már Nick Cave és Dua Lipa is tartott streaming koncerteket, kérdéses, hogy a zenerajongók hosszútávon is megbarátkoznak-e a turnék egy-egy szakaszát helyettesítő, jól kivitelezett „globális élő közvetítés” lehetőségével.

(Guardian)

(fotó: pexels – anna-m. w. )

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

hirdetés
Planet Budapest 2023 videó
Exit mobile version