A greenwashing mindenütt jelen van, különösen a közösségi médiában. De hogyan tudnak a jószándékú netezők képben maradni azzal kapcsolatban, hogy mi a greenwashing és mi nem az? Az alábbiakban egy útmutató a greenwashingről, arról, hogy mi az, hogyan lehet felismerni és elkerülni.
Ma a zöldmosás gyakoribb, mint valaha, és ez nem csak egyes iparágak esetében fordul elő. A múlt hónapban Greta Thunberg használta ezt a kifejezést egyes fast-fashion márkákra utalva, de valójában gyakorlatilag a világ minden iparágában megjelenhet ez a jelenség.
A gyártók gyakran szándékosan fogalmaznak homályosan a greenwashinggal kapcsolatban, hogy elfedjék a finomabb, leleplezőbb részleteket. Céljuk, hogy a termékük jobbnak tűnjön a bolygó számára, mint amilyen valójában
– írja cikkében Charlotte Pointing, a Greenqueen.com újságírója.
A zöldmosás általában homályos kifejezéseket is takar. Például egy márka azt mondhatja, hogy a termékében több újrahasznosított anyagot használnak, anélkül, hogy magyarázatot adna arra, hogy pontosan melyek ezek az anyagok, mennyit használnak belőlük, vagy hogy korábban mennyit használtak a mostanihoz képest.
A zöldmosást nem mindig könnyű észrevenni, de van néhány árulkodó jel. A homályos nyelvezet az egyik fő jelzője. A környezetbarát kifejezésnek például nincs jogi definíciója, ahogyan sok más kifejezésnek, például a természetes vagy a bio kifejezésnek sincs. Néha a zöldmosás képeket is tartalmaz. Például a hús- vagy tejtermékek csomagolásán zöld mezőkön barangoló haszonállatokat ábrázolnak, holott a valóságban a legtöbbjüket környezetszennyező üzemi gazdaságokban nevelik.
Az egyik módja annak, hogy megtudjuk, hogy egy márka tényleg a valóságot követi, ha megnézzük a márkatanúsítványok. Ha észrevesz egy jóváhagyási bélyeget egy terméken, utánanézhet a tanúsítványnak, hogy megtudja, mit jelent és mennyire megbízható.
(forrás: greenqueen.com)