Miért veszélyes, hogy a használt autók közül ötből négy fejlődő országokba kerül?
Miért veszélyes, hogy a használt autók közül ötből négy fejlődő országokba kerül?

Az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP) által ma publikált „Használt járművek globális kereskedelme” című jelentés szerint 2015 és 2018 között mintegy 14 millió régebbi, rossz minőségű járművet exportáltak fejlődő országokba Európából, Japánból és az Egyesült Államokból.

A használt autók közül ötből négyet szegényebb ázsiai, dél-amerikai és afrikai országoknak adtak el, több mint a felüket Afrikában. Szakértők szerint a járművek akár 80%-a sem felelt meg az exportáló országokban a minimális biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak. A balesetveszély mellett ezek az autók tovább rontják a légszennyezettséget, és nagymértékben hozzájárulnak az klímaváltozáshoz. Sok járműből pedig eltávolították az értékes alkatrészeket is, hogy a feketepiacon adják tovább.

Hároméves elemzésükben a kutatók azt találták, hogy az általuk vizsgált 146 ország többségében a gépjárműimportra vonatkozó szabályozás „gyenge” vagy „nagyon gyenge”.

A holland Emberi, Környezetvédelmi és Közlekedési Felügyelőség második tanulmánya szerint a holland kikötőkből Afrikába szállított autók és kisteherautók nagy része elavult, és hozzájárul a levegő minőségének romlásához a kontinensen. Rob de Jong, az UNEP jelentés egyik szerzője szerint ennek a 14 millió járműnek mintegy 80%-a nem alkalmas közúti közlekedésre, és nem felel meg a 2005-ben megállapított, és azóta már meghaladott Euro 4 jármű kibocsátási normáknak sem. A kutatók úgy vélik, hogy ezek az import autók nagy mértékben felelősek a közúti balesetek megnövekedett szintjéért számos szegényebb afrikai és ázsiai országban. Az autók finom részecskéket és nitrogén-oxidokat is kipufognak a levegőbe, amelyek számos városban a légszennyezés fő forrásai. Jane Akumu a kutatás másik szerzője szerint 30 afrikai országban nincs autók korára vonatkozó behozatali határ.

Ugyanakkor egyre több ország ismeri fel a használt autók által előidézett veszélyeket és szigorította szabályozását. Marokkó például csak öt évesnél fiatalabb autók behozatalát engedélyezi. Kenyában pedig nyolc éves korhatár van érvényben az importált autók esetében. Regionális szinten a Nyugat-afrikai Államok Gazdasági Közössége (ECOWAS), amely 15 országot képvisel, 2021 januárjától tisztább üzemanyag- és járműszabványokat jelentett be.

Az ENSZ jelentése azt javasolja, hogy mind az exportőröknek, mind az importőröknek szigorúbb szabályozást kell bevezetnie ezen autók áramlásának megfékezése érdekében, hisz a felelősség közös.

(bbc.com)

search icon