

A hazai háztartások 10–21%-át érinti az energiaszegénység. Elsősorban a nagycsaládosok és az egyedülálló szülők életét nehezíti meg ez a jelenség, Magyarország egyes régióiban különösen rossz a helyzet. Létezik azonban egy pályázat, amely nemcsak fel szeretné hívni a figyelmet az energiaszegénységre, hanem valós segítséget is nyújt az érintett háztartások számára.
Az energiaszegénység valós probléma: hazánkban 380 000 és 800 000 között van az érintett háztartások száma. Ez azt jelenti, hogy minimum minden tizedik háztartásban okoz nehézséget télen fűteni. Szabó Beatrix, az ALTEO Nyrt. Fenntarthatósági és EBK-igazgatója segített megérteni, hogy miért is olyan fontos tenni az energiaszegénység ellen, és hogy a felelős vállalatoknak milyen lehetőségeik vannak.

Kép: Kaiser Ákos
Akár 800 000 magyar háztartást is érinthet az energiaszegénység
Az energia, amit nap mint nap használunk, alapvető emberi szükséglet. A világításhoz, a fűtéshez, a főzéshez vagy a fürdéshez használt áram és meleg víz nélkül rendkívül nehéz fenntartani egy elfogadható életminőséget. Azok a háztartások, amelyeket „energiaszegénynek” nevezünk, egyáltalán nem vagy csak nagyon nehezen teremtik meg a felsorolt feltételeket. Télen, a fűtésszezonban még nagyobb kockázatot jelent a szükséges energia hiánya, ami olyan további súlyos következményekkel járhat, mint az egészségügyi kockázatok növekedése vagy a társadalmi elszigetelődés veszélye.
Az energiaszegénységet több tényező is befolyásolja. A háztartások lehetőségei, vagyis az anyagi helyzet, az energiához való hozzáférés, a lakás minősége, energetikája és műszaki felszereltsége állnak az egyik oldalon. De ugyanúgy számít az energiahordozók ára, az időjárás, az éghajlatváltozás, valamint az adott ország szakpolitikai háttere is.
Mindebből következik, hogy komplex problémával állunk szemben. Szabó Beatrix elmondta, hogy sok háztartásban nemcsak a fűtőberendezés hiánya, hanem a tüzelőanyag rossz minősége is problémát okoz; nemritkán kénytelenek textillel, kezelt fával vagy akár műanyaggal fűteni, ami a környezetszennyezés szempontjából is súlyos gondot okoz. Elengedhetetlen szükséglet tehát a megfelelő tüzelőanyag rendelkezésre állása.
Az energiahatékonyság nem csak egy jól csengő kifejezés
A szakember szerint, mivel a probléma is szerteágazó, a megoldása is összetett. Az ALTEO számára éppen ezért is fontos, hogy CSR-tevékenységeik során (CSR: Corporate Social Responsibility, magyarul vállalati társadalmi felelősségvállalás – szerk.) valódi edukációt nyújtsanak, ne „csak” adományokkal segítsenek. Szabó Beatrix fontosnak tartja, hogy olyan programok, pályázatok, lehetőségek nyíljanak meg a nehéz helyzetben élő családok számára, amelyek révén valóban javítani tudják életkörülményeiket. Mivel az érintettek a nehézségeiket önerőből aligha tudják orvosolni, a civil szervezetek és a forprofit vállalatok összefogása kulcsfontosságú az energiaszegénységgel sújtott társadalmi csoportok, egyének, családok, háztartások támogatásában.

Kép: canva
Ezért hozta létre az ALTEO három évvel ezelőtt „Energiaszegénység” pályázatát, amelyre civil szervezetek pályázhatnak egyrészt energiahatékonysági korszerűsítés, fejlesztés kivitelezése céljából, másrészt a téli időszak fűtési nehézségeinek enyhítésére irányuló program megvalósítása végett. A pályázatnak két ága van: az egyik egy 3 millió forintos támogatás, amelyet energiahatékonysági fejlesztésre, korszerűsítésre lehet fordítani, a másik egy 2 millió forintos támogatás, amelyet rászoruló csoportok fűtési nehézségeinek enyhítésére fordíthat a nyertes civil szervezet.
Az energiahatékonyság javítását azért emelték be a pályázatba, mert az egyszeri segítségnyújtás mellett olyan megoldások felé szeretnék terelni a támogatott civil szervezeteket, amelyekkel tartósan, fenntartható módon képesek kordában tartani az energiaszámlákat. Ez egyszerre csapódik le náluk anyagi előnyként, és jelenik meg ökológiai lábnyomuk csökkenésében.
Vállatlati DNS-be kódolt ESG-szemlélet
Az ALTEO az energetikai szektorban hazánkban először szerzett ESG-minősítést (Environmental, Social, Governance), 2022 februárjában. A vállalat ESG-stratégiájában kiemelten kezeli az „S” pillért, vagyis a társadalmi felelősségvállalást. Az ALTEO-nál már hagyománnyá vált, hogy az üzleti partnereknek szánt karácsonyi reprezentációs keretet nem tárgyi ajándékra, hanem egy-egy jótékonysági szervezet támogatására költik. CSR-stratégiájuk egyik zászlóshajó programja az energiaszegénység csökkentését célzó pályázat, ezért a karácsonyi ajándékra szánt összeget idén is erre a célra fordítják.

Kép: canva
A korábbi évek tapasztalata alapján a pályázat nemcsak sikeres, hanem rendkívül közkedvelt is. A pályázatot 2022-ben a fogyatékkal élők lakhatásáról gondoskodó és számukra szociális, valamint terápiás szolgáltatásokat nyújtó Szimbiózis Alapítvány nyerte meg. Ők a téli fűtéshez szükséges famennyiséget a pályázati összegből tudták finanszírozni, így az otthonok lakói meleg szobákban várhatták az ünnepeket. Az energiahatékonyságra fordítható összeget tavaly a hátrányos helyzetű, roma származású emberek számára esélyegyenlőségi programokat szervező Csodaműhely Egyesület nyerte meg, amely napelemes rendszert telepített Csobánkán. A beruházás révén csökkentették működési költségeiket, miközben egy fenntarthatóbb jövőt építettek a közösségük számára.
Az ALTEO számára fontos az utánkövetés is: a nyertes pályázókat a beruházás megvalósulása után is támogatják. Ez a cég dolgozóinak érzékenyítése érdekében is fontos. Szabó Beatrix szerint a dolgozók ezáltal még fogékonyabbakká válnak a támogatásra szorulók problémáira. A folyamatos kommunikációból az ALTEO munkatársait is rendre megmozgató aktivitások születnek: adventi ruha-, játék- és adománygyűjtés, jótékonysági sütivásár, de arra is volt példa, hogy a vállalati informatika szűrőjén fennakadó, de mindennapos használatra tökéletesen alkalmas laptopokat juttatott el a szóban forgó vállalat az egyik alapítvány ellátottjainak.
A szakember meglátása szerint a CSR lényege nem egy kötelező vállalati lépés, nem is a pénzügyi adományozás, hanem a vállalati stratégiába illeszkedő értékteremtés és az edukáció. A dolgozók bevonása és a vállalati értékek CSR-tevékenységek szolgálatába állítása a kulcs a valódi és előremutató társadalmi fenntarthatósági törekvésekben.
November 14-ig lehet jelentkezni a pályázatra a következő linken: Energiaszegénység pályázat | Civil Impact
Kiemelt kép: canva


