Mit gondolnak a magyarok a klímaváltozásról?
Mit gondolnak a magyarok a klímaváltozásról?

A SIÓ-Eckes friss kutatásából az derült ki, hogy a magyarok életében erőteljesen jelen van a klímaváltozás miatt érzett szorongás és egyéni szinten törekednek a klímalábnyomuk csökkentésére is. A reprezentatív felmérés arra is rámutatott, hogy az emberek nagyrésze akár többet is hajlandó költeni az ökobarát csomagolásra és nyolcvan százalékuk előnyben részesíti a klímasemlegesen működő cégek termékeit, szolgáltatásait.

Az országos, reprezentatív kutatás azzal a céllal készült június 25-30 között, hogy felderítse az emberek klímaváltozással kapcsolatos véleményét, vásárlási szokásait. A kutatás során 1000 fő 15–69 év közötti okostelefont használót kérdeztek meg arról, hogyan gondolkodnak a klímasemlegességről, mit várnak el ezzel kapcsolatban a gazdasági szereplőktől és egyéni szinten hogyan tesznek az éghajlatváltozás ellen.

Az eredmények összefoglalva a következők:

  • A válaszadók 92%-a komoly problémának tartja a globális éghajlatváltozást és minden hatodik megkérdezett kifejezetten szorong is miatta.
  • Az egyén szintjén is megmutatkozik a téma iránti fogékonyság: a megkérdezettek 78%-a szelektíven gyűjti a hulladékot, 67% takarékoskodik az energiával és a vízzel, a válaszadók fele pedig tudatosan választja a közösségi, gyalogos vagy kerékpárral történő közlekedést az éghajlatváltozás elleni küzdelem jegyében.
  • Mindössze 2% nyilatkozott úgy, hogy nem tesz semmit a klímaváltozás visszaszorításáért.
  • A vállalatok fenntarthatósági tevékenységével kapcsolatban azonban megoszlanak a vélemények: a válaszadók fele gondolja úgy, hogy vannak cégek, amelyek eleget tesznek a klímavédelemért, azonban csupán minden 20. kitöltő van kifejezetten jó véleménnyel a vállalatok ilyen irányú intézkedéseiről.
  • A károsanyag-kibocsátásukat valamilyen formában kompenzáló cégek termékei, szolgáltatásai iránt nagy az elköteleződés: a kitöltők 80%-a előnyben részesíti az ilyen gyártókat, főleg akkor, ha a környezettudatosság nem drágítja meg a termékeket és az emberek közel háromnegyede hajlandó magasabb árat fizetni a környezettudatos csomagolásért is.
  • Továbbá a válaszadók 83%-a nyilatkozta azt, hogy munkavállalóként a fenntarthatóan működő cégeket vonzóbbnak találja.
  • A megkérdezettek 30%-a számára egy vállalat legszimpatikusabb tulajdonsága, ha az egészséget szem előtt tartja, második helyen pedig az alkalmazottak jóllétére történő odafigyelés szerepelt.
  • Az élelmiszerek vásárlásával kapcsolatos döntéseknél a vásárlók számára a legfontosabb szempont, hogy a termék és annak alapanyagai is hazaiak legyenek.

A felmérést készítő SIÓ-Eckes egyébként már 2021-től klímasemlegesen működik.

A hitelesített kompenzáció érdekében csatlakoztunk egy brazil esőerdőben folyó nemzetközi klímavédelmi programhoz, amellyel évente a becslések szerint 17.872 hektár trópusi esőerdő megóvását támogatjuk az Amazonas-medencében. Ezen kívül a hat pillérből álló fenntarthatósági stratégiánk szerves részét képezi például, hogy a siófoki gyárunk karbonlábnyomát csökkentettük, többek között a gyümölcsfeldolgozás során keletkezett melléktermék újrahasznosításával és a szennyvíz mérséklésével. Az egyik hosszútávú célunk pedig az, hogy 2030-ra 70%-ban fenntartható gyümölcsleveket gyártsunk.

– mondta el Szász-Bognár Emese, a SIÓ-Eckes kommunikációs és média menedzsere

(24.hu)

(fotó: pexels – Andrea Piacquadio)

search icon