Nekünk magyaroknak a fenntarthatóság a környezetvédelmet jelenti
Nekünk magyaroknak a fenntarthatóság a környezetvédelmet jelenti

Egyre fontosabb szerepet tölt be az életünkben a fenntarthatóság, még a pénzügyi és a vállalti szektorban is jelen van, ellenben az ezt mérhetővé tevő ESG fogalom kevesek számára ismert – derült ki az UniCredit Bank és a SteiGen közös 1000 ember megkérdezésével végzett kutatásából.

A felmérés rámutatott: a magyarok még mindig leginkább a környezetvédelemhez társítják a fenntarthatóságot, és kevésbé ismerik annak társadalmi, vállalatirányítási aspektusait.

De pontosan mi az az ESG?

Az ESG (E, environmental: környezeti, S, social: társadalmi, G, governance: vállalatirányítási területek) a fenntarthatóságért végzett munkát teszi láthatóvá és mérhetővé a közép- és nagyvállalatok esetében. Ezek a cégek az e téren tett vállalásaikat, kezdeményezéseiket és eredményeiket tudják olyan módon megosztani, hogy láthatóvá váljon mindenki számára.

Forrás: UniCredit Bank

Mivel az ESG vállalatokkal kapcsolatos fogalom, talán nem meglepő, hogy a magyarok mindössze 12 százaléka ismeri magát a kifejezést, míg a témával kapcsolatban alig 2 százalék vallja magát tájékozottnak. A magyarok 73 százaléka a környezetvédelemre, 66 százalék tudatos, takarékos fogyasztásra gondol a fenntarthatóság, fenntartható fejlődés kifejezések hallatán.

Az ESG kifejezés egyelőre meglehetősen ismeretlenül cseng: volt, aki „fékezés-visszanyerő rendszerre”, kipörgésgátlóra, esetleg az „egészségedre!” szó lehetséges új rövidítésére asszociált. A valódi jelentést – a vállalatok fenntarthatósági kezdeményezéseihez kapcsolódó fogalmat – kevesen tudták beazonosítani.

Tanulságos, hogy a megkérdezettek milyen kevés tevékenységet soroltak a fenntarthatóság tárgykörébe. „Nem éljük fel a tartalékokat, új erőforrásokat keresünk”, „nem veszek mindenből újat, no pazarlás” – fogalmazták meg. A fenntarthatóság fogalmához a környezetvédelmen és a tudatos fogyasztáson kívül 16 százalékuk a használati tárgyak adományozását társították még. Konkrét, a fenntarthatósághoz kapcsolódó fogalmak kapcsán a „természethez való visszatérés”, a klímaváltozás elleni küzdelem, az önfenntartó gazdálkodás került szóba, de akadt, aki szerint a fenntarthatóság esszenciája abban ragadható meg, hogy „ne nyújtózkodjunk tovább, mint ameddig a takarónk ér”. Jól látható, hogy elsősorban a gyakorlatias, látható eredményekkel járó tevékenységek a legismertebbek.

Bár az emberek fontosnak tartják, hogy a vállalatok tegyenek a fenntarthatóságért és legyen társadalmi szerepvállalásuk, de csak a megkérdezettek 7%-át befolyásolja cége szerepvállalása a munkahelyválasztásban.

search icon