Ez pedig heves indulatokat váltott ki. A francia fővárosban szeptember elsejétől kell fizetni a parkolásért a motorosoknak és a robogósoknak. A városvezetés szerint a változásra az éghajlati és közegészségügyi kihívások miatt van szükség.
A központi kerületekben 3, míg a külvárosokban 2 euróba kerül mától az óránkénti parkolás a kétkerekűekkel. A helyi lakosok ebből némi kedvezményt kaphatnak, ha megvásárolják a 22,5 euróba kerülő éves kártyát – nekik csupán 75 centes napidíjat kell majd fizetniük.
Ez katasztrófa. A 8-12 órás munkanapokon, 3 eurós óradíjjal számolva a parkolás átlagosan 500 euróba kerül majd havonta.
–mondja Sébastien Mazelier, aki egy mopeddel közlekedik a városban
A motorkerékpár-üzletek szerint a parkolási díjak bevezetése arra ösztönözte a vásárlókat, hogy elektromos motorokra és robogókra váltsanak, ugyanis azok mentesülnek a fizetés alól. Mindez érezhető a keresleten is. Egy helyi motorkerékpárbolt vezetője, Yoni Lugassy szerint a motorizált kétkerekűek eladásai az év eleje óta 20%-kal csökkentek.
Az elektromos változatokat azonban nem mindenki engedheti meg magának. „Az új motorkerékpáromat 8 ezer euróért vettem, egy új elektromos motor viszont 20 ezer euróba kerül” – panaszkodott Romain Lagrost, aki Párizs központjától nagyjából 45 kilométerre lakik. Ő egyébként nem ellenzi a parkolódíjat, de szerinte ésszerűtlenül magas díjat határoztak meg.
Feleannyiba kerül, mint egy autó parkolása, és egy parkolóhelyre négy motorkerékpárt teszünk. Ez lopás!
– teszi hozzá Lagrost
Az ellentmondásos változtatásnak sokan örülnek is. A motorkerékpárok sokszor túlzottan hangosak, és hangsúlyosan kiveszik a részüket a környezetszennyezésből is. Becslések szerint csak Párizsban 100 ezer robogó és motor közlekedik naponta. (Euronews)