Amikor az éghajlattal kapcsolatos híreket olvasunk, gyakran találkozhatunk olyan ijesztő címszavakkal, amelyek elkeserítő képet festenek a klímaváltozásról. Egyes aktivisták ezt a megközelítést igen gyakran kritizálják, mivel az a nézet, ami szerint az emberiség elvesztette az éghajlati csatát, sokakban tehetetlenséget és szorongás kelt. Ezek az érzések meggátolhatnak bennünket abban, hogy tegyünk a globális felmelegedés, illetve a környezetszennyezés ellen.
Az 1960-as években a Yale Egyetem szociálpszichológusai egy kísérletet végeztek, hogy jobban megértsék a félelmet keltő történetek döntéshozatalra gyakorolt hatását. Egy diákcsoportot arra kértek, hogy olvasson el egy füzetet a tetanuszfertőzés kockázatairól. A szórólapnak négy változata volt, amelyek a betegség leírásában és a betegek esettanulmányaiban különböző szintű félelmet közvetítettek. Ezután megkérdezték a résztvevőket, hogy szeretnének-e elmenni oltást kapni.
A kutatók magas szintű félelmet, aggodalmat, sőt hányingert tapasztaltak azoknál, akik a szöveg legdrámaibb változatával találkoztak, azonban a legtöbb diák nem ment el az oltóközpontba. Ezt csak azok tették meg, akik a szórólap azon változatát olvasták el, amely közvetlen cselekvési utasításokat tartalmazott
– írja cikkében Anastasia Denisova, a Westminsteri Egyetem oktatója.
Sokaknál ugyanilyen fajta, tehetetlenséget okozó szorongás jelentkezik a klímaváltozással kapcsolatos hírek miatt is. Egy nagyszabású globális felmérésben tízezer, 16-25 év közötti fiatal osztotta meg a környezetváltozással kapcsolatos érzéseit. Az eredmények szerint Brazíliától Franciaországig a megkérdezettek legalább 84% mondta azt, hogy mérsékelten aggódik az éghajlatváltozás miatt, 59% pedig azt, hogy nagyon aggódik
A fenyegető, néha túlzó hírek sokszor csak szorongást keltenek. Emiatt úgy tűnik, nem ez a legjobb mód arra, hogy az emberek megismerjék a problémát. Szakértők szerint kiemelten fontos lenne, hogy olyan híreket is keressünk, amelyek pozitív fejleményekről számolnak be. Ezek a hírek általában nagyobb valószínűséggel késztetik cselekvésre az embereket, hiszen felhívják a figyelmet olyan részeredményekre, amelyek inspirálóan hathatnak.
(Forrás: greenqueen.com)