Svájcban napelemeket telepíthetnek a vágányok közé
Svájcban napelemeket telepíthetnek a vágányok közé

Svájcban már a vonatsíneket is napelemekkel szerelik majd fel. A projekt célja, hogy még több felületet használjanak ki energiatermelésre. A napelemeket a Sun-Ways nevű start-up cég fogja telepíteni és gyártani. Ez az első olyan vállalat, amely egy eltávolítható napelemrendszert szabadalmaztatott, amely fejlesztésében a Lausanne-i svájci szövetségi technológiai intézet is közreműködött.

A nyugati Ecublens városában működő vállalat egy olyan mechanikus rendszert dolgozott ki, amely segítségével könnyen mobilizálhatóak lesznek a napelemek. Eközben egy helyi pályakarbantartó vállalat egy különleges vonatot állítana forgalomba, amely menet közben helyezné le a napelempaneleket. A speciális jármű egy dugattyús mechanizmust használna az egy méter széles, már előre összeszerelt panelek lerakásához.

Kulcsfontosságú, hogy a sínszálak közé helyezett napelemek könnyen eltávolíthatóak legyenek. Erre akkor van szükség, amikor karbantartási munkálatokat végeznek a vasúti hálózaton

– mondta Baptiste Danichert, a fejlesztést végző cég társalapítója a Swissinfo hírportálnak.

A tervek szerint az így telepített rendszer által termelt villamosenergiát a hálózatba táplálnák, és az otthonok áramellátására használnák, mivel a vasúti üzembe való betáplálás bonyolultabb folyamat lenne. Az induló vállalkozás igen nagy ambíciókkal bír. Elméletileg a paneleket ki lehetne telepíteni Svájc 5317 kilométer hosszú vasúthálózatának teljes hosszára, amellyel a panelek körülbelül 760 futballpálya méretű területet fednének le. A napelemeket fejlesztő cég becslései szerint az országos vasúthálózat évente egy terawattóra napenergiát termelhetne, ami kb. Svájc teljes energiafogyasztása mintegy 2 százalékának felel meg.

A Nemzetközi Vasúti Szövetség azonban aggodalmát fejezte ki, mivel szerintük a panelek tűzveszélyt jelenthetnek, és a tükröződő felületek akár a vonatvezetők figyelmét is elvonhatják. A fejlesztő cég viszont azt állítja, hogy paneljei ellenállóbbak, mint a hagyományosak, és tükröződésgátló szűrővel is rendelkeznek, így nem veszélyeztetik a vasúti közlekedést.

(Forrás: euronews.com)

search icon