Vitorlát bont a széltechnológia a vízi teherszállításban
Vitorlát bont a széltechnológia a vízi teherszállításban

A teherhajózás a világ éves üvegházhatásúgáz-kibocsátásának mintegy 3 százalékáért felelős, és a jelenlegi növekedési ütem mellett 2050-re a 10 százalékot is elérheti. Lehet, hogy az ágazat zöldebbé tételéhez csak egy kis szélre van szükség?

A Marshall-szigetek fĹ‘városában Ă©lĹ‘ Ă©s dolgozĂł Alson Kelen a rĂ©giĂł Ĺ‘si Ă©s környezetileg fenntarthatĂłbb tengeri hagyományainak Ă©letben tartásáért kĂĽzd, hiszen itt aránytalanul nagy mĂ©rtĂ©kben jelentkeznek az Ă©ghajlatváltozás következmĂ©nyei. A hagyományos Marshall-szigeteki kenuk ihlettĂ©k a háromárbĂłcos Juren Ae teherszállĂ­tĂł vitorlás Ă©pĂ­tĂ©sĂ©t, amelyben Kelen tanácsadĂłkĂ©nt vett rĂ©szt. A hajĂł tavaly tette meg az elsĹ‘ Ăştját, Ă©s 300 tonna rakományt kĂ©pes szállĂ­tani akár 80 százalĂ©kkal csökkentett kibocsátás mellett. 

A Nemzetközi TengerĂ©szeti Szervezet cĂ©lja, hogy 2050-re a teherhajĂłzással kapcsolatos kibocsátást nettĂł nullára csökkentsĂ©k. Tanulmányok szerint a szĂ©lenergia hasznosĂ­tása a hajĂłzásban akár 20 százalĂ©kkal is csökkentheti az ágazat szĂ©n-dioxid-kibocsátását – Ă­rja a MakronĂłm.

Az Ăşjfajta teherhajĂłk egyik legnĂ©pszerűbb konstrukciĂłja a merev, de elforgathatĂł vitorla: ez egy kemĂ©ny, szárnyra hasonlĂ­tĂł szerkezet, amelyet fĂĽggĹ‘legesen rögzĂ­tenek a hajĂł fedĂ©lzetĂ©n. Mindegyiknek van egy fĹ‘- Ă©s egy mellĂ©kszárnya, amely egy olyan kamrát hoz lĂ©tre, ahol a szĂ©l sebessĂ©ge kĂ­vĂĽl gyorsabb, mint belĂĽl. Egy repĂĽlĹ‘gĂ©pnĂ©l ez felhajtĂłerĹ‘t generál, mĂ­g ebben az esetben elĹ‘rehajtja a hajĂłt.  

A vitorlákat vagy a hajĂł teljes meghajtására, vagy a hagyományos motor kiegĂ©szĂ­tĂ©sĂ©re lehet használni, hogy ezzel is csökkentsĂ©k a nagy teher- Ă©s olajszállĂ­tĂł, valamint a repĂĽlĹ‘gĂ©pek Ă©s az autĂłk transzferĂ©re világszerte használt roll-on/roll-off hajĂłk ĂĽzemanyag-fogyasztását.  

A vitorlákkal felszerelt rĂ©gebbi teherhajĂłk a szĂ©lenergiát akár 30, mĂ­g a kifejezetten szĂ©lmeghajtásĂşra tervezettek 80 százalĂ©kban is hasznosĂ­thatják. A tengeri szĂ©lenergia használatának robbanásszerű növekedĂ©se 2026 elejĂ©re várhatĂł.

Forrás: Makronóm / MIT Technology Review

Kép: Canva