
A teherhajózás a világ éves üvegházhatásúgáz-kibocsátásának mintegy 3 százalékáért felelős, és a jelenlegi növekedési ütem mellett 2050-re a 10 százalékot is elérheti. Lehet, hogy az ágazat zöldebbé tételéhez csak egy kis szélre van szükség?
A Marshall-szigetek fĹ‘városában Ă©lĹ‘ Ă©s dolgozĂł Alson Kelen a rĂ©giĂł Ĺ‘si Ă©s környezetileg fenntarthatĂłbb tengeri hagyományainak Ă©letben tartásáért kĂĽzd, hiszen itt aránytalanul nagy mĂ©rtĂ©kben jelentkeznek az Ă©ghajlatváltozás következmĂ©nyei. A hagyományos Marshall-szigeteki kenuk ihlettĂ©k a háromárbĂłcos Juren Ae teherszállĂtĂł vitorlás Ă©pĂtĂ©sĂ©t, amelyben Kelen tanácsadĂłkĂ©nt vett rĂ©szt. A hajĂł tavaly tette meg az elsĹ‘ Ăştját, Ă©s 300 tonna rakományt kĂ©pes szállĂtani akár 80 százalĂ©kkal csökkentett kibocsátás mellett.
A Nemzetközi TengerĂ©szeti Szervezet cĂ©lja, hogy 2050-re a teherhajĂłzással kapcsolatos kibocsátást nettĂł nullára csökkentsĂ©k. Tanulmányok szerint a szĂ©lenergia hasznosĂtása a hajĂłzásban akár 20 százalĂ©kkal is csökkentheti az ágazat szĂ©n-dioxid-kibocsátását – Ărja a MakronĂłm.
Az Ăşjfajta teherhajĂłk egyik legnĂ©pszerűbb konstrukciĂłja a merev, de elforgathatĂł vitorla: ez egy kemĂ©ny, szárnyra hasonlĂtĂł szerkezet, amelyet fĂĽggĹ‘legesen rögzĂtenek a hajĂł fedĂ©lzetĂ©n. Mindegyiknek van egy fĹ‘- Ă©s egy mellĂ©kszárnya, amely egy olyan kamrát hoz lĂ©tre, ahol a szĂ©l sebessĂ©ge kĂvĂĽl gyorsabb, mint belĂĽl. Egy repĂĽlĹ‘gĂ©pnĂ©l ez felhajtĂłerĹ‘t generál, mĂg ebben az esetben elĹ‘rehajtja a hajĂłt.
A vitorlákat vagy a hajĂł teljes meghajtására, vagy a hagyományos motor kiegĂ©szĂtĂ©sĂ©re lehet használni, hogy ezzel is csökkentsĂ©k a nagy teher- Ă©s olajszállĂtĂł, valamint a repĂĽlĹ‘gĂ©pek Ă©s az autĂłk transzferĂ©re világszerte használt roll-on/roll-off hajĂłk ĂĽzemanyag-fogyasztását.
A vitorlákkal felszerelt rĂ©gebbi teherhajĂłk a szĂ©lenergiát akár 30, mĂg a kifejezetten szĂ©lmeghajtásĂşra tervezettek 80 százalĂ©kban is hasznosĂthatják. A tengeri szĂ©lenergia használatának robbanásszerű növekedĂ©se 2026 elejĂ©re várhatĂł.
Forrás: Makronóm / MIT Technology Review
Kép: Canva