A Greenpeace friss elemzése szerint legkevesebb 100 ezer „szellemjárat” repülhet csak ezen a télen Európa felett, csak azért, hogy a légitársaságok meg tudjanak felelni egy uniós előírásnak. Ha ez nem teljesítenék, akkor a csúcsszezonban kevesebb járatot indíthatnának egyes útvonalakon.
Az egész problémáért az úgynevezett résidő szabályozás tehető felelőssé. A résidő egy igen összetett fogalom, röviden talán úgy írható le, hogy ez az, ami a kapacitáshiánnyal küzdő repterek számára lehetővé teszi a gördülékeny működést, és a pontos menetrendek megalkotását. Akit bővebben érdekel a téma, itt elolvashatja a HungaroControl részletes cikkét.
A jelenlegi uniós szabályozás szerint azok a légitársaságok, melyek nem tesznek eleget a résidő-használati kötelezettségüknek, elveszítik fel- és leszállási jogaikat a kontinens repülőterein, illetve szűkül az az időkeret, melyben használhatják az adott reptereket. Hogy ezt elkerüljék, arra kényszerülnek, hogy teljesen üres járatokat reptessenek.
Az Európai Bizottság megköveteli a légitársaságoktól, hogy üres gépeket reptessenek csak azért, hogy teljesítsék az önkényes kvótát, amely nemcsak környezetszennyező, hanem rendkívül álszent is a klímaváltozással kapcsolatos retorikájukat ismerve.
– fogalmazott Herwig Schuster a Greenpeace egyik szóvivője.
Ahogy a Guardian cikke írja, a pandémia kezdetén a résidőkre vonatkozó kötelezettségeket az eredeti 25%-ára mérsékelték, ezt azonban tavaly decemberben 50%-ra emelték, márciustól pedig 64%-ra módosítják majd. Mindezt úgy, hogy a légiközlekedés kihasználtsága meg sem közelíti a vírus előtti szintet, így a légitársaságoknak a későbbi profit reményében nincs más választásuk, mint gépeik kihasználatlan üzemeltetése.
A Lufthansa szerint csak náluk 18 ezer extra, szükségtelen járatott kellett elindítani, hogy meg tudjanak felelni a követelményeknek és így ne veszítsék el a résidejüket. (Guardian/24/Greendex)