
A klĂmaváltozás megfĂ©kezĂ©sĂ©hez nĂ©lkĂĽlözhetetlen, a lokális erĹ‘forrásokat igĂ©nybe vevĹ‘ akkumulátorgyárak elfogadtatásának pedig feltĂ©tele a várhatĂł környezeti következmĂ©nyek átláthatĂłvá tĂ©tele, egyĂ©bkĂ©nt a megvalĂłsĂtás akár nagy vesztesĂ©ggel járĂł kĂ©sĂ©seket is szenvedhet.
Ăšj ipari korszak kĂĽszöbĂ©n áll a világ, amely elsĹ‘sorban a tisztaenergia-technolĂłgiákrĂłl fog szĂłlni. Az egyebek mellett napelemeket, szĂ©lturbinákat, elektrolizálĂł berendezĂ©seket Ă©s akkumulátoros energiatárolĂłkat előállĂtĂł ellátási lánc, illetve feldolgozĂłipar bĹ‘vĂtĂ©se elengedhetetlen a klĂmacĂ©lok elĂ©rĂ©sĂ©hez, ráadásul a folyamat jelentĹ‘s Ăşj piacokat, több milliĂł Ăşj munkahelyet Ă©s többlet adĂłbevĂ©teleket is teremt. MindezĂ©rt a trend szerte a világon arra kĂ©szteti az országokat, hogy Ăşj ipari stratĂ©giákat dolgozzanak ki, amelyek biztosĂtják helyĂĽket a globális energiagazdaságban. Az összessĂ©gĂ©ben kedvezĹ‘ hatások között ugyanakkor Ăşj kockázatok is felmerĂĽlnek, melyek rĂ©szben az Ăşj technolĂłgiák gyártásához fűzĹ‘dĹ‘ helyi környezetvĂ©delmi aggályokkal kapcsolatosak – hĂvta fel a figyelmet a Nemzetközi EnergiaĂĽgynöksĂ©g (IEA) jelentĂ©se is.
Amint arra a Magyarországon lĂ©tesĂtendĹ‘ akkumulátorgyárak helyzete is rávilágĂtott, a környezetvĂ©delmi Ă©s fenntarthatĂłsági (ESG) szempontok bevezetĂ©sĂ©re Ă©s betartására egyre nagyobb igĂ©ny mutatkozik a tisztaenergia-ellátási láncokban is, kĂĽlönösen a bányászat Ă©s a feldolgozás terĂĽletĂ©n. Az ESG-kockázatok korai elĹ‘rejelzĂ©sĂ©nek Ă©s kezelĂ©sĂ©nek elmulasztása ellátási zavarokhoz is vezethet, ami vĂ©gsĹ‘ soron akár az energiaátmenetet is lassĂthatja. A nem megfelelĹ‘ gyakorlatok alkalmazása sĂşlyos következmĂ©nyekkel járhat: negatĂvan befolyásolhatja a közvĂ©lemĂ©nyt akár egy egĂ©sz szegmens megĂtĂ©lĂ©sĂ©ben is, ami a környezetvĂ©delmi Ă©s egyĂ©b normák visszamenĹ‘leges szigorĂtásához, kĂ©sĹ‘bb pedig akár a termelĂ©s megszakĂtásához is vezethet, vagyis a döntĂ©shozĂłknak Ă©rdemes kiemelten kezelniĂĽk ezt a szempontot.
Az átláthatĂłság gyorsĂthatja a megvalĂłsĂtást
Az akkumulátorgyárak magyarországi lĂ©tesĂtĂ©se körĂĽl kialakult vita nem hazai sajátosság, az egyre mĂ©retesebb szárazföldi szĂ©lerĹ‘művek vagy akkumulátor-gigagyárak telepĂtĂ©se elleni, a megfelelĹ‘ intĂ©zkedĂ©sekkel nagyrĂ©szt elkerĂĽlhetĹ‘ lokális tiltakozások nem csak Magyarországon fordulnak elĹ‘. A Tesla több mint 5 milliárd eurĂłs beruházással megvalĂłsĂtott, 2022 tavaszán átadott nĂ©metországi gigagyárának Ă©pĂtkezĂ©sĂ©t pĂ©ldául 10 hĂłnapra fĂĽggesztette fel egy a helyi erdĹ‘k vĂ©delmĂ©rĹ‘l szĂłlĂł bĂrĂłsági döntĂ©s. A környezetvĂ©dĹ‘k azĂ©rt is erĹ‘teljesen kritizálták a beruházást, mert a termĂ©szetvĂ©delmi terĂĽlettel határos helyszĂn rĂ©szben átfedĂ©sben van a helyi ivĂłvĂzvĂ©delmi övezettel is. Ă–sszesen több mint 400 kifogást emeltek a Tesla ellen a projekttel kapcsolatban, mielĹ‘tt a beruházás jelentĹ‘s kĂ©sĂ©st követĹ‘en 2022 márciusában elkĂ©szĂĽlt.
Az Ăşj technolĂłgiák ellátási láncainak környezeti hatásai ezzel egyĂĽtt nem szolgáltathatnak okot a fenntarthatĂłság elĂ©rĂ©sĂ©t cĂ©lzĂł globális energiaátmenet megakasztására, mivel az ezekre valĂł átállás jelentĹ‘sen mĂ©rsĂ©kli a klĂmaváltozáshoz nagymĂ©rtĂ©kben hozzájárulĂł ĂĽvegházhatásĂş gázok kibocsátását. A technolĂłgiaváltásnak a klĂmaválság elĹ‘rehaladottságára Ă©s az ebbĹ‘l adĂłdĂł sĂĽrgĹ‘s lĂ©pĂ©skĂ©nyszerre tekintettel nincs alternatĂvája, azonban az Ăşj ellátási láncoknak maguknak is kompatibilisnek kell lenniĂĽk a szigorodĂł klĂma- Ă©s környezetvĂ©delmi követelmĂ©nyekkel. EzĂ©rt ahhoz, hogy az Ăşj ipari kapacitások Ă©s a kapcsolĂłdĂł ellátási láncok biztonságos, rugalmas Ă©s minden szempontbĂłl fenntarthatĂł mĂłdon valĂłsuljanak meg, teljesĂteniĂĽk kell nĂ©hány alapvetĹ‘ követelmĂ©nyt – hĂşzza alá közel 500 oldalas jelentĂ©sĂ©ben a szervezet.
Ilyen fontos kritĂ©rium egyebek mellett az, hogy az ellátási lánc Ă©s a gyárak Ă©pĂtĂ©sĂ©nek várhatĂł következmĂ©nyeit átláthatĂłvá kell tenni, beleĂ©rtve pĂ©ldául a vĂzhasználati hatásvizsgálatok eredmĂ©nyeit is. Ez a beruházĂłknak is Ă©rdekĂĽkben áll, miután az egyes projektek szĂ©les körű támogatottságárĂłl szĂłlĂł konszenzus elĂ©rĂ©sĂ©nek kudarca akár jelentĹ‘s vesztesĂ©ggel járĂł kĂ©sĂ©sekhez is vezethet a megvalĂłsĂtásban. A projekteket a helyi lakosság, a földtulajdonosok, a környezetvĂ©dĹ‘k rĂ©szleges ellenállása is befĂ©kezheti, kĂĽlönösen akkor, ha a kommunikáciĂł Ă©s konzultáciĂł nem megfelelĹ‘ – figyelmeztetnek. Egy nagy mĂ©retű akkumulátorgyár-beruházás megvalĂłsĂtása átlagosan 0,5–4,5 Ă©vig tart a körĂĽlmĂ©nyektĹ‘l fĂĽggĹ‘en.
Ezt elkerĂĽlendĹ‘, minden Ă©rdekelt felet mielĹ‘bb Ă©rdemes bevonni a folyamatba a megfelelĹ‘ gyakoriságĂş kommunikáciĂłval Ă©s hosszĂş távĂş tervezĂ©ssel, a kĂĽlönbözĹ‘ kormányzati szintek aktĂv támogatásával. A politika oly mĂłdon is támogathatja a projektek megvalĂłsulását az iparral egyĂĽttműködve, hogy a várhatĂł társadalmi Ă©s környezeti hatásokrĂłl nyilvános tájĂ©koztatĂł kampányokat szervez az aggodalmak eloszlatására. ĂŤgy a nyilvánosságnak az engedĂ©lyezĂ©si eljárásba valĂł betekintĂ©s rĂ©vĂ©n törtĂ©nĹ‘ bevonása elĹ‘segĂtheti, hogy a tiszta technolĂłgiák ellátási láncait Ă©s gyártĂłkapacitásait gyorsabban kiĂ©pĂtsĂ©k anĂ©lkĂĽl, hogy aláásnák a környezetvĂ©delmi elĹ‘Ărásoknak valĂł megfelelĂ©s szĂĽksĂ©gessĂ©gĂ©t.
Projektkijelölési stratégia és akkumulátor-útlevél
A környezeti Ă©s a társadalmi kockázatok kezelĂ©se nemcsak kĂ©pes gördĂĽlĂ©kenyebbĂ© tenni a projektfejlesztĂ©seket, de lĂ©nyegĂ©ben elengedhetetlen a fenntarthatĂł ellátási láncok kiĂ©pĂĽlĂ©sĂ©hez is, ezĂ©rt a szakpolitikák egyik fĹ‘ fĂłkuszterĂĽletĂ©nek a környezetvĂ©delmi Ă©s a társadalmi szabályozásoknak kell lenniĂĽk – szögezi le az IEA. Mindez nem zárja ki azt, hogy bizonyos kulcsfontosságĂş Ăşj technolĂłgiák esetĂ©ben a gyorsabb engedĂ©lyeztetĂ©s Ă©rdekĂ©ben Ăşj szabályozást vezessenek be, kĂĽlönösen az alacsony környezetvĂ©delmi kockázatĂş terĂĽleteken. SĹ‘t, a projektek ĂĽtemes megvalĂłsĂthatĂłsága Ă©rdekĂ©ben cĂ©lszerű megalkotni egy stratĂ©giai projektkijelölĂ©si metĂłdust, amely Ăşgy biztosĂthatja a tiszta energia Ă©s a kapcsolĂłdĂł ellátásilánc-kapacitások gyorsĂtott ĂĽtemű lĂ©trehozását, hogy közben nincs szĂĽksĂ©g kompromisszumos megoldásokra a környezetvĂ©delmi Ă©s egyĂ©b fenntarthatĂłsági szabványok betartásakor.
E tekintetben egyfajta pĂ©ldául szolgálhatnak az EurĂłpai UniĂł Ăşgynevezett közös Ă©rdekű projektjei (PCI), amelyek a transzeurĂłpai energiahálĂłzat (TEN-E) fejlesztĂ©sĂ©vel kĂvánják növelni a tagállamok közötti energetikai infrastrukturális kapcsolatokat. Ezeknek a projekteknek az egĂ©sz EU-ra kiterjedĹ‘ kiemelt státuszuk van, ami gyorsĂtott tervezĂ©st, egyszerűsĂtett engedĂ©lyeztetĂ©st, ezáltal pedig rövidebb megvalĂłsĂtási idĹ‘t tesz lehetĹ‘vĂ© az e körbe tartozĂł beruházások számára. A PCI-projektek keretrendszere egyebek mellett azt is megköveteli a tagországoktĂłl, hogy tegyenek intĂ©zkedĂ©seket a környezeti vizsgálati eljárások egyszerűsĂtĂ©se Ă©rdekĂ©ben, illetve hogy egy nemzeti hatĂłság feleljen a projekt engedĂ©lyeztetĂ©séért. Azzal, ha hasonlĂł stratĂ©giai státuszt biztosĂtanak a tisztaenergia-ipari beruházások számára, ezeknek a projekteknek a megvalĂłsĂtási idejĂ©t is mĂ©rsĂ©kelni lehet, miközben a környezetvĂ©delmi kritĂ©riumok teljesĂĽlĂ©se is biztosĂtott maradna.
Kifejezetten az akkumulátorgyárakra vonatkozĂłan az eurĂłpai zöld megállapodás Ă©s a körforgásos gazdasági cselekvĂ©si terv keretĂ©ben az EurĂłpai Bizottság olyan jogalkotási javaslatot adott ki, amely – egyebek mellett a környezeti hatások minimalizálása Ă©rdekĂ©ben – kötelezĹ‘ követelmĂ©nyeket határozna meg minden, az EU-ban Ă©rtĂ©kesĂtett akkumulátorra. A tervezett (2022 decemberĂ©ben elĹ‘zetes politikai megállapodást elĂ©rt) szabályozás a felelĹ‘s nyersanyaghasználatra – pĂ©ldául vĂzhasználatra – vonatkozĂł kritĂ©riumokat teljesĂtĹ‘ ellátási lánc lĂ©trehozását Ă©s fenntartását követeli meg az akkumulátorokat Ă©rtĂ©kesĂtĹ‘ gazdasági szereplĹ‘ktĹ‘l. A környezeti Ă©s társadalmi szempontbĂłl fenntarthatĂł akkumulátor-Ă©rtĂ©klánc megteremtĂ©sĂ©nek szándĂ©ka egyĂ©bkĂ©nt már a Magyarországot az eurĂłpai akkumulátor-Ă©rtĂ©klánc egyik központjává tenni kĂvánĂł akciĂłtervben is kifejezĹ‘dik.
Az akkumulátorgyártás fenntarthatĂł alapokra helyezĂ©se a Global Battery Alliance (GBA) korábbi jelentĂ©se szerint olyan elĹ‘nyökkel is jár, mint a teljes Ă©lettartamra számĂtott költsĂ©gek jelentĹ‘s csökkenĂ©se, miközben világszerte több milliĂł Ăşj munkahely Ă©s 100 milliárd dollár nagyságrendű Ăşj gazdasági Ă©rtĂ©k kĂ©pzĹ‘dhet 2030-ig. A GBA 2023 januárjában megalkotta az Ăşgynevezett akkumulátor-ĂştlevĂ©l koncepciĂłját is, amely a szándĂ©k szerint az egĂ©sz ellátási lánc átláthatĂłságát növeli majd a nyersanyag-kitermelĂ©stĹ‘l az ĂşjrahasznosĂtásig terjedĹ‘en, az akkumulátor digitális ikrekĂ©nt a gyártási folyamat minden lĂ©nyeges stádiumárĂłl informálva a vĂ©gfelhasználĂłkat.