A világ legnagyobb autógyártói mintegy 400 millióval több dízel- és benzinüzemű autót terveznek gyártani, mint amennyi fenntartható lenne a globális felmelegedés megfékezése érdekében – derült ki egy tanulmányból.
A University of Technology Sydney (UTS), a Bergisch Gladbach-i Ipari Egyetem és a Greenpeace Németország kutatói összehasonlították, hogy milyen ütemben kellene a világnak átvennie a nulla károsanyag-kibocsátású járműveket, és milyen ütemben tervezik a nagy autógyárak a különböző modellek gyártását. A jelentés, amely világszerte 12 autógyártóra összpontosított, kimutatta, hogy néhány népszerű márka – a Toyota, a Volkswagen és a Hyundai/Kia – jóval több benzin- és dízelautót gyártana, mint amennyi fenntartható lenne, ha a világ a globális felmelegedést a párizsi klímamegállapodásban kitűzött 1,5 Celsius fokos célértékre akarja korlátozni.
A klímacél tartásához megállapított 53 gigatonnás szén-dioxid-kibocsátási keret lehetővé teszi további 315 millió belső égésű motoros jármű értékesítését 2022-től. Ugyanakkor az előre jelzett belső égésű motoros eladások legalább 645 és 778 millió jármű között mozognak, ami 105-147%-os túllépést jelent.
Világszerte az autógyártók az elektromos járművek irányába mozdulnak el, egyes vezető márkák, mint a Volvo, a General Motors és a Mercedes-Benz tervezik a benzinmotorok gyártásának leállítását akár már 2025-ben. Ezzel szemben a Toyota várhatóan 63 millióval több benzines és dízelautót fog gyártani, mint amennyi fenntartható lenne, ezt követi a Volkswagen 43 millióval és a Hyundai 39 millióval.
Sven Teske, az UTS docense és a jelentés társszerzője szerint a kutatás azt mutatja, hogy 2030 után globális tilalomra van szükség az új benzinüzemű járművek tekintetében.
(Forrás: The Guardian)