Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) friss adatai szerint továbbra is erőteljes a globális légi közlekedés fellendülése, az európai légitársaságok júniusi utasforgalma több mint háromszorosára nőtt, az egy évvel korábbi szinthez képest – írja az MTI.
Globálisan a forgalom a válság előtti szint 70,8%-át éri el, de ha ilyen ütemben folytatódik a növekedés, akkor hamarosan új magasságokban törhet az iparág. Ráadásul még az alternatív közlekedési eszközökkel, például vonattal megtehető belföldi utak esetében is jelentős a növekedés. Az adatok szerint a belföldi forgalom 2022 júniusában 5,2%-kal nőtt az egy évvel korábbi időszakhoz képest, és a 2019-es júniusi szint 81,4%-át érte el.
Erőteljes növekedést okozott, hogy Kína jelentősen enyhítette a korona-vírus omikron variánsa miatti zárlatot, a nemzetközi forgalom 229,5%-kal nőtt 2021 júniusához képest. A fellendüléshez az is hozzájárult, hogy feloldották az utazási korlátozásokat az ázsiai-csendes-óceáni térség jelentős részén. A 2022. júniusi nemzetközi utaskilométerre eső árbevétel a 2019. júniusi szint 65 százalékát érte el.
A légi közlekedés iránti kereslet továbbra is erős. Két év lezárás és határkorlátozások után az emberek kihasználják a szabadságot, hogy oda utazhatnak, ahová csak tudnak.
– mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója
Az Európán belüli nemzetközi forgalom szezonálisan kiigazítva már meghaladja a járvány előtti szintet, ahogy Walsh mondja, „az északi félteke nyári utazási szezonja mostanra teljesen beindult”.
Mindezek azért nem túl rózsás hírek környezetvédelmi szempontból, mert a repüléshez óriási mértékű kibocsátás társul. Ahogy korábban írtuk, a légi közlekedés felelős a globális szén-dioxid-kibocsátás 2,5%-áért . Erre még kis túlzással mondhatnánk, hogy nem túl sok, de az iparág valós hatása sokkal jelentősebb, ugyanis a nagy magasságban eregetett üvegházgázoknak jelentősebb melegítő hatásuk van a földközeli kibocsátáshoz képest. Ráadásul a gépek nemcsak szén-dioxidot, hanem más, erősebb üvegházgázokat is kibocsátanak.
Bár vannak törekvések az iparág zöldítésére, ezek a lépések még nagyon messze vannak attól, hogy érdemben változtassanak a dolgok menetén. Az igazi megoldás a repülés mellőzése lehet, amikor csak megoldható, illetve talán az olyan régi–új technológiák bevezetése, mint a léghajók.