Nemzetközi LĂ©gi SzállĂtási SzövetsĂ©g (IATA) friss adatai szerint továbbra is erĹ‘teljes a globális lĂ©gi közlekedĂ©s fellendĂĽlĂ©se, az eurĂłpai lĂ©gitársaságok jĂşniusi utasforgalma több mint háromszorosára nĹ‘tt, az egy Ă©vvel korábbi szinthez kĂ©pest – Ărja az MTI.
Globálisan a forgalom a válság elĹ‘tti szint 70,8%-át Ă©ri el, de ha ilyen ĂĽtemben folytatĂłdik a növekedĂ©s, akkor hamarosan Ăşj magasságokban törhet az iparág. Ráadásul mĂ©g az alternatĂv közlekedĂ©si eszközökkel, pĂ©ldául vonattal megtehetĹ‘ belföldi utak esetĂ©ben is jelentĹ‘s a növekedĂ©s. Az adatok szerint a belföldi forgalom 2022 jĂşniusában 5,2%-kal nĹ‘tt az egy Ă©vvel korábbi idĹ‘szakhoz kĂ©pest, Ă©s a 2019-es jĂşniusi szint 81,4%-át Ă©rte el.
ErĹ‘teljes növekedĂ©st okozott, hogy KĂna jelentĹ‘sen enyhĂtette a korona-vĂrus omikron variánsa miatti zárlatot, a nemzetközi forgalom 229,5%-kal nĹ‘tt 2021 jĂşniusához kĂ©pest. A fellendĂĽlĂ©shez az is hozzájárult, hogy feloldották az utazási korlátozásokat az ázsiai-csendes-Ăłceáni tĂ©rsĂ©g jelentĹ‘s rĂ©szĂ©n. A 2022. jĂşniusi nemzetközi utaskilomĂ©terre esĹ‘ árbevĂ©tel a 2019. jĂşniusi szint 65 százalĂ©kát Ă©rte el.
A légi közlekedés iránti kereslet továbbra is erős. Két év lezárás és határkorlátozások után az emberek kihasználják a szabadságot, hogy oda utazhatnak, ahová csak tudnak.
– mondta Willie Walsh, az IATA főigazgatója
Az EurĂłpán belĂĽli nemzetközi forgalom szezonálisan kiigazĂtva már meghaladja a járvány elĹ‘tti szintet, ahogy Walsh mondja, „az Ă©szaki fĂ©lteke nyári utazási szezonja mostanra teljesen beindult”.
Mindezek azĂ©rt nem tĂşl rĂłzsás hĂrek környezetvĂ©delmi szempontbĂłl, mert a repĂĽlĂ©shez Ăłriási mĂ©rtĂ©kű kibocsátás társul. Ahogy korábban Ărtuk, a lĂ©gi közlekedĂ©s felelĹ‘s a globális szĂ©n-dioxid-kibocsátás 2,5%-áért . Erre mĂ©g kis tĂşlzással mondhatnánk, hogy nem tĂşl sok, de az iparág valĂłs hatása sokkal jelentĹ‘sebb, ugyanis a nagy magasságban eregetett ĂĽvegházgázoknak jelentĹ‘sebb melegĂtĹ‘ hatásuk van a földközeli kibocsátáshoz kĂ©pest. Ráadásul a gĂ©pek nemcsak szĂ©n-dioxidot, hanem más, erĹ‘sebb ĂĽvegházgázokat is kibocsátanak.
Bár vannak törekvĂ©sek az iparág zöldĂtĂ©sĂ©re, ezek a lĂ©pĂ©sek mĂ©g nagyon messze vannak attĂłl, hogy Ă©rdemben változtassanak a dolgok menetĂ©n. Az igazi megoldás a repĂĽlĂ©s mellĹ‘zĂ©se lehet, amikor csak megoldhatĂł, illetve talán az olyan rĂ©gi–új technolĂłgiák bevezetĂ©se, mint a lĂ©ghajĂłk.