Már a repülés csekély mértékű visszafogása is nagy változásokat hozna
Már a repülés csekély mértékű visszafogása is nagy változásokat hozna

Egy friss tanulmány szerint, ha nem változtatunk, akkor 2050-re a repülés okozta felmelegedés akár a 0,1 °C-ot is elérheti. Azonban akár a mai technológiák mellett is csupán egy kevés változtatásra lenne szükség ahhoz, hogy repülés eddigi hatásai ne rontsanak tovább a klímaváltozás állapotán.

Brit kutatók megállapításai szerint az ipari forradalom óta bekövetkezett 1,2 °C-os hőmérséklet-emelkedésből 0,04°C-kal vette ki a részét a repülés. Ez azonban több mint a duplájára emelkedik az évszázad közepére, ha a jelenlegi, évi 3%-os bővülés folytatódik a szektorban.

Az Oxfordi- és Manchesteri Egyetem kutatóinak az Environmental Research Letters című tudományos folyóiratban megjelent munkájából kiderül, hogy ha nem növekedne tovább a légi forgalom, sőt évi mindössze 2,5%-kal csökkenni tudna az iparág, akkor 2050-ben pontosan ugyanannyi lenne a hozzájárulása a felmelegedéshez mint manapság – közben persze a légi forgalom nagyjából a felére csökkenne.

A jó hír az, hogy nem kell azonnal abbahagynunk a repülést ahhoz, hogy a légi közlekedés ne okozzon további felmelegedést. Viszont egyértelmű irányváltásra van szükségünk most, és radikális innovációkra a jövőben.

–mondta Myles Allen, az Oxfordi Egyetem professzora, a tanulmány társszerzője

Ennek magyarázata, hogy a repülés kétféleképp járul hozzá a felmelegedéshez, és ennek csak az egyik eleme a szén-dioxid kibocsátás. A másik igen lényeges összetevő a repülés hatása a légkör felső rétegeinek állapotára. Az itt indukált változások (például pehelyfelhő képződés) nagy mértékben járulnak hozzá a felmelegedéshez, azonban ellentétben a szén-dioxid hatásának időtávjával, alapvetően rövid ideig, kevesebb mint egy évig tart a hatásuk.

Mivel azonban a repülőgépek által okozott felmelegedés több mint fele az ilyen közvetett hatásokból ered, ezért ha csökkentjük a repülések számát, azzal kiegyensúlyozható a szén-dioxid-koncentráció emelkedéséből fakadó felmelegedés.

Ha tehát mostantól évi 2,5%-kal csökkenne a légi forgalom, akkor a repülés hozzájárulása a felmelegedéshez pont ugyanakkora lenne 2050-ben, mint ma.

(Guardian)

search icon