
Az eredetileg március végi határidő letelte után is benyújthatók támogatási kérelmek a vállalati e-autó programban.
A lehetőség a 30 milliárd forintos keretösszeg teljes kimerüléséig nyitva marad a hazai gazdasági társaságok előtt. A határidőt december elsejéig hosszabbították meg ugyan, ám mivel az eddig jelzett igények együttesen a 29 milliárd forintot közelítik, a rendelkezésre álló forrás várhatóan hamarosan elfogy – közölte az Energiaügyi Minisztérium (EM) hivatalos közösségi oldalán.
A tavaly februárban elindult programban egy vállalkozás foglalkoztatottjai számától függően 1-16 tisztán elektromos gépkocsi beszerzéséhez kaphat állami hozzájárulást. Egy járműre az akkumulátor teljesítményétől függően 2,8-4 millió forint támogatás igényelhető. A pályázat tehát egy gazdasági társaságnál 2,8-64 millió forinttal segítheti a járműpark környezetbarát korszerűsítését.
A 2025. március 31. 10 órai korábbi végdátum közeledtével megélénkült az érdeklődés a program iránt. Az EM közlése szerint a kérelmek száma az utolsó hétben lépte át a hatezer, az igényelt gépkocsiké pedig a hétezer darabot. Mostanáig 4632 cégnek ítéltek oda összesen 20,7 milliárd forintot, túlnyomó többségükkel a támogatási szerződéseket is megkötötték. Az eddig beérkezett kérelmek alapján 6453 vállalkozás vásárolhat állami támogatással 7484 elektromos gépkocsit. A járműkategóriák közül a személyautóké a legkeresettebb (5892 darabbal), de sokan választottak kisteherautókat is (1574 darab). Kisbuszból tíz, 3,5 tonna feletti tehergépkocsiból öt darabra mutatkozott igény.
A közlemény kiemeli, hogy a tiszta és csendes autók elterjedése élhetőbbé teszi a településeket. Az elektromos személygépkocsik, teherautók és kisbuszok a hagyományos hajtásúaknál olcsóbban üzemeltethetők. A pályázatnak is köszönhető, hogy a tisztán elektromos gépjárművek száma márciusban várhatóan túllépi a 75 ezret Magyarországon. Éves összevetésben tavaly és havi alapon idén februárban minden korábbinál több e-autót állítottak forgalomba zöld rendszámmal. A leginkább környezetkímélő állomány az évtized eleje óta több mint kilencszeresére nőtt.
A korábbi évek folyamatos emelkedése után 2023-ban csökkenőre fordult a közlekedés kibocsátása üvegházhatású gázokból. Az Energiaügyi Minisztérium két pályázaton összesen közel 60 milliárd forinttal támogatja a legnagyobb szennyezők közé tartozó ágazat további zöldítését. A másik felhívás a vidéki elektromos töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását célozza az országos lefedettség elérésének érdekében.
Fotó: Canva