Azt már tudjuk, hogy az üvegházhatású gázok, a káros ultraviola sugárzás vagy a szélsőséges időjárás, mind a klímaváltozás számlájára írhatók. Az sem kérdés, hogy az emberi tevékenység is nagyban hozzájárul ezekhez a változásokhoz. De mi a helyzet a mindennapi használati cikkeinkkel, például a kozmetikumokkal? A megfelelő termékek kiválasztásával vajon csökkenthetők az említett problémák?
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem harmadéves kertészmérnök hallgatói a zöldkozmetikumokat és ezek csomagolását emelték a célkeresztbe. Megvizsgálták, hogy a lakosság mennyire veszi komolyan a kozmetikumok összetevőit, készítésük menetét és a bolygóra gyakorolt hatásukat. A fenntartható kozmetikumok használata ugyanis kicsi, de hatékony lépést jelenthet egy fenntarthatóbb világ felé.
Mit nevezhetünk zöldkozmetikumnak?
Nem egyszerű a választás, amikor az ember belép egy drogériába: könnyű elveszni a rengeteg termék között. Azonban egyáltalán nem mindegy, mit kenünk a bőrünkre, a hajunkra, mit szív fel a testünk, és egy termék milyen körülmények között kerül a polcokra. Valamint azt is szem előtt kell tartanunk a választás során, hogy mennyi hulladékot és szennyező anyagot juttattunk így a vizekbe, a talajba, a természetbe.
A zöldkozmetikumok lényege, hogy:
- vegán, természetes alapanyagokból készülnek,
- újrahasznosítható csomagolásban értékesítik őket,
- környezetre nem káros összetevőket tartalmaznak,
- a kémiai anyagokat háttérbe szorítják az előállításuk során,
- nem kötődnek hozzájuk állatkísérletek.
De vajon a vásárlókat milyen mértékben érdekli a fenti lista?
Mit mi alapján válasszunk?
A felmérések arról tanúskodnak, hogy tudatosan kevesen vennének olyan krémeket és illatszereket, melyekről tudják, hogy állatokon tesztelték őket a jobb minőség elérése érdekében. Emellett számos vevő még sincs tudatában annak, hogy napjainkban is nagyon sok esetben alkalmaznak állatkísérleteket.
Az alábbi jelölések alapján megbizonyosodhatunk arról, hogy mely termékek tartoznak a „zöld” kategóriába:
- „vegán” felirat;
- „újrahasznosított” logó;
- fát ábrázoló embléma;
- zöld pipa, nyúl és virág.
Az egyetemi hallgatók közvélemény-kutatást végeztek, amelyből kiderült, hogy a megkérdezettek 52%-a már hallott ezekről a termékekről, sőt sokan tudatosan vásárolják is őket.
A válaszadók azt is elárulták, hogy habár többségük kissé sokallja ezeknek a termékeknek az árát, mégis hajlandók lennének akár többet is fizetni értük.
Mi a helyzet a kémiai oldallal?
Hogy jobban beleáshassuk magunkat a témába, az ,,Okosszépség” oldal vezetője, Sz. Dóra avatott be minket a kozmetikumok világába, aki egyben szakképzett vegyész is.
A hölgy elmondta, hogy a tudatos bőrápolásban a „tudatos” szó elsősorban nem a természetvédelemre vonatkozik, hanem arra, hogy a bőrünk igényeinek megfelelően használjuk a kozmetikai termékeket. Csupán attól, hogy egy termék natúr, organikus vagy vegán, nem feltétlenül jobb a hatásfoka, és nem biztos az sem, hogy jobbat tesz a bőrnek.
Sz. Dóra arra is rávilágított arra, hogy a megfelelő kozmetikumok kiválasztásakor nem elég a környezettudatosság, hanem a bőrünk egészségét is szem előtt kell tartanunk.
Összességében a megkérdezett szakértő véleménye és az egyetemi kutatás eredménye alapján megállapíthatjuk, hogy a zöldkozmetikumok és a tudatos bőrápolás terén számos tényezőt kell figyelembe venni. A környezetbarát megoldások mellett a bőrünk valódi igényeire való összpontosítás kulcsfontosságú a szépségápolásban. Szerencsére manapság könnyedén találhatunk olyan készítményeket, amelyek mindkét elvárásnak megfelelnek.
Kiemelt kép: canva