Egyre több startup foglalkozik régi, hagyomány robbanómotorral szerelt autók elektromossá alakításával. Ezek egy része a luxus- és sportautókkal foglalkozik, néhányuk pedig teljesen átlagos mindennapi járművek kizöldítésével. Az iparági szakértők szerint a fejlemények izgalmasak, de egyelőre sok a bizonytalanság.
Az átalakítással foglalkozó cégek között vannak olyanok, melyek teljes átalakítási szolgáltatást kínálnak luxuskocsikhoz, sőt korábbi modellek replikáit építik meg elektromos hajtással. Ilyen például a brit Lunaz, mely többek közt Aston Martinokkal foglalkozik, de lényegében az ügyfelek bármilyen klasszikus luxuskocsiját hajlandók átalakítani, azonban ennek komolyan meg is kérik az árát.
Mellettük olyan cégek is vannak, melyek egyszerűbb autók átalakításával foglalkoznak. A francia Transition-One például olyan készleteket fejlesztenek, melyek segítségével néhány óra alatt átalakíthatók olyan járművek, mint például egy Renault Clio, vagy épp egy Fiat 500. Egy ilyen beavatkozás teljes költsége nem éri el a 10 ezer eurót, a jövőben pedig állami támogatással együtt akár ennél jóval kevesebb is lehet.
Míg előbbi cégek merítése jóval kisebb, addig utóbbiak egyre inkább felértékelődhetnek. Franciaországban például 2025-től nem hajthatnak be a nagyvárosokba 2011-nél régebbi dízelmotorral szerelt autók (Párizsban egy évvel korábban bevezetik a tilalmat).
A Transition-One azt tervezi, hogy 6 népszerű, dízelmotorral szerelt modellhez dob piacra átalakító készleteket, melyek jellemzően 140 km-es hatótávolságot biztosítanak majd a sofőröknek, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy új elektromos autót vásároljanak.
A Connected Kerb nevű brit startup vezetője, Chris Pateman-Jones szerint a személyautók kibocsátásának csökkentésére rövidtávon az egyetlen alternatíva az autók átalakítása lehet. Ahogy mondja, az új elektromos autók gyártási költsége óriási, és némileg felesleges is, hiszen rendelkezésünkre áll egy már meglévő géppark. (Reuters)