Csattanós válasz az elektromos autókkal kapcsolatos tévhitekre
Csattanós válasz az elektromos autókkal kapcsolatos tévhitekre

A belsőégésű motorral szerelt és az elektromos hajtású autókat összehasonlító átfogó tanulmány jelent meg a napokban, melynek megállapításai cáfolják azt a gyakran hangoztatott érvet, miszerint az e-autók is épp olyan környezetszennyezők lennének, mint fosszilis üzemanyaggal hajtott társaik.

A tanulmány a járművek teljes élettartamát vizsgálva állapította meg, hogy az elektromos modellek sokkal kisebb kibocsátással rendelkeznek, még abban az esetben is, ha olyan helyeken közlekednek, ahol az elektromosságot döntően fosszilis erőművek állítják elő.

A vizsgálatot a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation, ICCT) folytatta le. A szakértők középkategóriás, 2021-ben regisztrált indiai, kínai, európai és amerikai elektromos járműveket vizsgáltak, és mivel az újautó-eladások döntő hányada is ezekben az országokban összpontosul, megállapításaik globálisan is érvényesnek tekinthetők.

Az eredmények alapján az európai elektromos járművek károsanyag-kibocsátása 66-69%-al alacsonyabb, mint a benzinmotoros társaiké, míg az Egyesült Államokban nagyon hasonló eredmények születtek. Ezzel együtt Kínában és Indiában, ahol még ma is dominálnak az erősen szennyező szénerőművek, 37-45%-al illetve 19-34%-al alacsonyabb kibocsátást értek el az e-autók.

Fontos megjegyezni azt is, hogy a kutatást új autókra vonatkoztatva végezték, és úgy számoltak, hogy azokat legalább 18 évig használják majd. Emellett figyelembe vették a jövőben várható, ám némileg bizonytalan, energetikai változásokat, melyhez a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzéseit használták.

A belsőégésű motoros járművek közül semelyikkel nem nem teljesíthetők az üvegházhatású gázok koncentrációjának csökkentésére irányuló célkitűzések, amikre szükségünk van a klímaváltozás elleni harcban. A megállapításaink globálisan érvényesek, így szükséges, hogy globálisan kivonjuk a piacról a belsőégésű motoros autókat.

– mondta George Bieker, az ICCT kutatója

Mint írják, az elektromos járművek gyártása valóban több szén-dioxid-kibocsátással jár, mint benzines társaiké, azonban ezt a hátrányt már egy év használat után le tudja dolgozni az elektromos autó. Ráadásul az akkumulátorok újrahasznosításának felpörgésével ez a mutató még tovább tud majd javulni.

Nem ez az első tanulmány, mely azt bizonyítja, hogy az elektromos autók környezetterhelése alacsonyabb, mint a fosszilis üzemanyagokkal hajtott járműveké, korábban mi is beszámoltunk hasonló eredményekről.

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

(qubit)

search icon