Milyen megoldandó feladatok várnak Európára az elektromobilitás terén?
Milyen megoldandó feladatok várnak Európára az elektromobilitás terén?

Az Energiastratégia Intézet a nemzetközi és az európai hálózatok üzemeltetői szempontjából vizsgálta, hogy milyen nehézségeket vet fel az elektromos járművek használatának esetleges fejlődése.

Az elektromos autózáshoz szükséges töltőállomások telepítésének az Európai Unió számos országában a villamosenergia-hálózatok állapota és terheltsége szab gátat. A jelenleg hatályos uniós irányelv értelmében a transzeurópai közlekedési hálózat útjain 2030-ig a személygépkocsiknak 60 kilométerenként, a nehézgépjárműveknek pedig 100 kilométerenként szükséges gyorstöltőket telepíteni. A töltési hálózat kivitelezői sokszor nem tudják, hogy az elosztóhálózatirendszer-üzemeltetőknek pontosan mit kellene modernizálniuk és bővíteniük ahhoz, hogy fejleszteni lehessen az elektromobilitást kiszolgáló infrastruktúrát.

Az elemzés kiemeli, hogy az unión belül az elosztóhálózatok 40%-a több mint negyvenéves, a határkeresztező átviteli kapacitás ellenben 2030-ra várhatóan megduplázódik. Ebből az előbbi nehezíti, az utóbbi viszont segíti az elektromobilitás fejlődését. A kapacitásproblémák egyébként az unió egész energiaátmenetét is akadályozhatják.

Ágazati becslések szerint az elosztóhálózatok fejlesztéséhez 2030-ig mintegy 375-425 milliárd eurós beruházást kellene végrehajtani. Az Európai Bizottság úgy becsüli, hogy a villamosenergia-hálózatok fejlesztéséhez csak ebben az évtizedben összesen 584 milliárd eurónyi beruházásra lenne szükség.

A decentralizált áramtermelési és elosztási rendszerbeli nehézségek miatt az Európai Bizottság 2023 novemberében egy hétpontos cselekvési tervvel állt elő. Ennek célja, hogy a szükséges beruházások minél hamarabb megvalósuljanak, és így ne a hálózat legyen az energiaátmenet fő akadálya. A hálózatoknak ugyanis a jövőben nem csupán az elektromos autók elterjedése miatt szükséges töltőinfrastruktúra-bővítést kell kezelnie, hanem a fűtéshez és a hűtéshez, valamint az ipar villamosításához kapcsolódó növekvő keresletet is.

Az elemzés rámutat arra is, hogy az unión belüli hálózatoknak a jövőben minél teljesebb körűen integrálniuk kellene a megújuló forrásokból előállított ingadozó teljesítményű villamos energiát. Emellett az európai villamosenergia-átviteli és -elosztói rendszerek tervezésének és üzemeltetésének összhangban kellene állnia az energiatárolás, a szén-dioxid-infrastruktúra, továbbá az elektromobilitási töltő-infrastruktúra tervezésével és üzemeltetésével is. A fenti okok miatt tehát az európai hálózat rövid időn belül fejlesztésre szorul.

Az elemzés teljes terjedelmében, amely a világszintű problémákat és a töltéshez szükséges energiát is vizsgálja, az Energiastratégia Intézet publikációjában olvasható.

(Energiastratégia Intézet)

Fotó: Canva

search icon