Az elektromos Ă©pĂtĹ‘- Ă©s bányaipari gĂ©pek piaca jĂłval korábbi fejlĹ‘dĂ©si szakaszban van, mint a közĂşti járművekĂ©, de a szegmens kulcsszereplĹ‘i jelentĹ‘s erĹ‘feszĂtĂ©seket tesznek, Ă©s egyre Ăşjabb prototĂpusokat fejlesztenek ki, Ăgy a helyzet hamarosan megváltozhat.
Az Ă©pĂtĹ‘ipar, akárcsak a lĂ©gi közlekedĂ©s vagy az Ăłceáni hajĂłzás, valamennyi között az egyik legnehezebben kizöldĂthetĹ‘ gazdasági ágazat. Az ENSZ jelentĂ©se szerint az ingatlanszektor Ă©s az Ă©pĂtĹ‘ipar egyĂĽttesen a globális szĂ©n-dioxid-kibocsátás több mint egyharmadáért felelĹ‘s. Ennek legnagyobb rĂ©sze az Ă©pĂĽletek energiafelhasználásához, illetve az Ă©pĂtĹ‘anyagok gyártásához fűzĹ‘dik (pĂ©ldául a cementiparhoz), de az Ă©pĂĽleteket Ă©pĂtĹ‘ nehĂ©zgĂ©pek szintĂ©n hozzájárulnak az ágazat ĂĽvegházgáz-kibocsátásához.
Az Ă©pĂtĹ‘ipari nehĂ©zgĂ©pek a teljes szĂ©n-dioxid-emissziĂłnak mindössze mintegy 0,5–5,5%-át teszik ki, de nemcsak a klĂmacĂ©lok elĂ©rĂ©sĂ©hez fontos, hogy ezt is a lehetĹ‘ legnagyobb mĂ©rtĂ©kben csökkentsĂĽk. Ennek egyik eszköze a szemĂ©lygĂ©pjárművekhez Ă©s egyĂ©b közĂşti járműtĂpusokhoz hasonlĂłan az elektromos meghajtásra valĂł átállás lehet, ami ebben a szegmensben is elkezdĹ‘dött, Ă©s gyorsabban halad, mint azt talán gondolnánk.
Egyre nagyobb gépek kerülnek sorra
Az elektrifikáció a kompakt gépek felől terjed át a nagyobb gépekre is, aminek részben az az oka, hogy a kisebb munkagépek egy töltéssel képesek lehetnek egy tipikus üzemi ciklusú napot végigdolgozni, de az is hozzájárul ehhez, hogy ezeket jellemzően sűrűn lakott városi környezetben használják, ahol a lég- és zajszennyezés csökkentése kiemelt cél.
A villanyautĂłkhoz hasonlĂłan az elektromos Ă©pĂtĹ‘ipari Ă©s bányászati járművek is – igaz, hogy bár gyártásuk karbonlábnyoma nagyobb, mint belsĹ‘Ă©gĂ©sű motorral hajtott társaikĂ© – lĂ©nyegĂ©ben kibocsátásmentes működĂ©sĂĽknek köszönhetĹ‘en egy-kĂ©t Ă©vnyi használat után ledolgozzák hátrányukat, ezt követĹ‘en pedig ĂĽzemidejĂĽk vĂ©gĂ©ig folyamatosan növekszik e tĂ©ren elĂ©rt elĹ‘nyĂĽk.
Gyorsabb lehet a villamosĂtás
A trendet tehát a kisebb mĂ©retű markolĂł- Ă©s kotrĂłgĂ©pek, targoncák, rakodĂłgĂ©pek Ă©s billenĹ‘kocsik vezetik, fokozva az akkumulátorok Ă©s az ezek előállĂtásához szĂĽksĂ©ges ritka ásványok iránti keresletet is. Az elĹ‘rejelzĂ©sek szerint azonban a jövĹ‘ben az ezekbe a gĂ©pekbe kerĂĽlĹ‘ akkumulátorok kĂ©miája a lĂtium-vasfoszfát lesz, mivel a nagy teljesĂtmĂ©ny vagy a nagy hatĂłtávolság nem kritikus tĂ©nyezĹ‘ a bányászati Ă©s az Ă©pĂtĹ‘ipari gĂ©pek használatában. ĂŤgy a nyersanyagok rendelkezĂ©sre állása nem olyan problĂ©más, mint a nikkel- Ă©s kobaltellátástĂłl erĹ‘sen fĂĽggĹ‘ lĂtiumionakkumulátor-gyártás esetĂ©ben, ezĂ©rt ezekben az iparágakban a villamosĂtás gyorsabb lehet, mint a szemĂ©lyautĂłk gyártásában.
A folyamat lassacskán a nagyobb földmunkagĂ©peket is elĂ©ri, amint ez az idei CES-en (Consumer Electronics Show), vagyis a legnagyobb nemzetközi technolĂłgiai kiállĂtáson Ă©s konferencián is kiderĂĽlt. A januári Las Vegas-i esemĂ©nyen bemutatott egyik legnagyobb jármű, a Caterpillar által kifejlesztett föld alatti bányászati rakodĂłgĂ©p akkumulátorának a kapacitása hatalmas, 213 kilowattĂłra (kWh), ami ugyan kevesebb, mint a GMC Hummer elektromos terepjárĂł 246,8 kWh-s kapacitása, Ă©s a kĂ©t jármű mozgĂ©konysága sem összevethetĹ‘, de elĹ‘bbi esetĂ©ben a mintegy 15 tonnás hasznos teherbĂrás az, ami igazán számĂt.
Az izgalmasabb fejlesztĂ©si irányok közĂ© tartozik a távirányĂtásĂş modellek tervezĂ©se Ă©s Ă©pĂtĂ©se, mĂg az Ă©pĂtĹ‘- Ă©s bányaipari járműveket kezelĹ‘ kĂ©pzett munkaerĹ‘ egyre nagyobb hiányára is tekintettel bizonyos gyártĂłk, pĂ©ldául a Hyundai nagy energiát fektet autonĂłm, mestersĂ©ges intelligencia által irányĂtott koncepciĂłmodellek fejlesztĂ©sĂ©be is. Eközben az Ă©pĂtĹ‘ipari gĂ©pek gyártĂłi folyamatosan bĹ‘vĂtik az elektromos meghajtásĂş gĂ©pek kĂnálatát, egyes vállalatok pedig már a meglĂ©vĹ‘ használt dĂzelmotoros járművek elektromossá alakĂtására is kĂ©pesek.
Akadnak kihĂvások, de Ăgy is egyre versenykĂ©pesebb az elektromos meghajtás
A nehĂ©z Ă©pĂtĹ‘ipari Ă©s bányászati munkagĂ©pek elektrifikálásának kritikus kihĂvása a magasabb beszerzĂ©si költsĂ©gek mellett a berendezĂ©sek töltĂ©se, akárcsak az elektromos autĂłk esetĂ©ben. Az elemzĂ©sek szerint azonban ez akár elĂ©rhetĹ‘ hálĂłzati kapacitás hiányában is megoldhatĂł lesz az Ăşj energiagazdaságnak egyre inkább alapvetĹ‘ alkotĂłelemeit jelentĹ‘ napelemek, akkumulátorok Ă©s hidrogĂ©n segĂtsĂ©gĂ©vel.
A villanyautĂłkkal szemben az Ă©pĂtĹ‘ipari Ă©s bányászati gĂ©pek, járművek esetĂ©ben az egy töltĂ©ssel megtehetĹ‘ hatĂłtávolság nem lĂ©nyeges szempont, ehelyett a hangsĂşly a gyors töltĂ©si kĂ©pessĂ©gen van. A CAT emlĂtett munkagĂ©pe hihetetlenĂĽl gyorsan, kevesebb mint 20 másodperc alatt feltölthetĹ‘ a gyártĂł saját fejlesztĂ©sű, kettĹ‘s ultragyors töltĂ©st lehetĹ‘vĂ© tevĹ‘ mobil töltĹ‘jĂ©vel.
PĂ©ldául a Volvo Construction Equipment már elkötelezte magát amellett, hogy kompakt mĂ©retű kerekes rakodĂł- Ă©s kotrĂłgĂ©peinek teljes palettáját elektromos hajtásláncĂşra állĂtja át, beszűntetve az Ăşj dĂzeles modellek fejlesztĂ©sĂ©t. Számos más gyártĂł vĂ©gez fejlesztĂ©si tevĂ©kenysĂ©get a nagyobb Ă©pĂtĹ‘ipari gĂ©pek villamosĂtása terĂ©n, bár a legtöbb mĂ©g prototĂpus, vagy kĂsĂ©rleti fázisban van, mivel a magas elĹ‘zetes tĹ‘kebefektetĂ©si költsĂ©g miatt kereskedelmileg egyelĹ‘re nem Ă©letkĂ©pesek. Ugyanakkor alacsonyabb ĂĽzemanyag- Ă©s karbantartási költsĂ©gĂĽk miatt az elektromos gĂ©pek a beszerzĂ©si árak jelentĹ‘s esĂ©se nĂ©lkĂĽl is egyre megfizethetĹ‘bbĂ© válnak.
Az elektromos munkagĂ©pek, pĂ©ldául a kotrĂłgĂ©pek mellett szĂłl az is, hogy ásási teljesĂtmĂ©nyĂĽk dĂzeles társaikĂ©hoz mĂ©rhetĹ‘, miközben jĂłval energiahatĂ©konyabbak náluk.
Az iparági várakozások szerint hamarosan a 20 tonnánál nehezebb elektromos munkagĂ©pek Ă©pĂtkezĂ©seken betöltött szerepe is növekedĂ©snek indulhat, de ebben Ă©s az ennĂ©l nagyobb mĂ©rettartományban már az akkumulátoros elektromos meghajtás szintĂ©n nulla kibocsátásĂş alternatĂváit, pĂ©ldául a hidrogĂ©n ĂĽzemanyagcellás technolĂłgia alkalmazásának lehetĹ‘sĂ©geit is vizsgálják.
2025 fordulatot hozhat
Az elektromos Ă©pĂtĹ‘ipari gĂ©pek terjedĂ©sĂ©t cĂ©lzott helyi szabályozás is támogathatja. A villanyautĂłkra valĂł átállásban világelsĹ‘ norvĂ©g fĹ‘város, Oslo 2025-tĹ‘l minden önkormányzati Ă©pĂtkezĂ©sen kötelezĹ‘vĂ© teszi a kibocsátásmentes járművek alkalmazását, 2030-ig pedig minden Ă©pĂtĂ©si projektre kiterjeszti ezt a követelmĂ©nyt. A nĂ©metországi Hannover pedig városi járműflottájának lehetĹ‘ legnagyobb rĂ©szĂ©t villamosĂtja, hogy már 2035-re teljesĂtse a klĂmasemlegessĂ©g elĂ©rĂ©sĂ©re vonatkozĂł cĂ©lkitűzĂ©sĂ©t.
Amszterdam szintĂ©n a fosszilis anyagoktĂłl mentes Ă©pĂtkezĂ©sek felĂ© fordult, csakĂşgy, mint a saját nulla kibocsátásĂş Ă©pĂtĹ‘ipari gĂ©pparkot ĂĽzemeltetĹ‘ Koppenhága. Többek között pedig London, MilánĂł Ă©s Budapest is aláĂrta a Tiszta ÉpĂtĂ©s Nyilatkozatot, elkötelezve magukat az Ă©pĂtkezĂ©sek radikális kibocsátáscsökkentĂ©se Ă©s az alacsony szĂ©n-dioxid-kibocsátásĂş anyagok nĂ©pszerűsĂtĂ©se mellett. PĂ©ldájukat várhatĂłan más városok is követik majd, ami erĹ‘sen ösztönözheti a nagy teherbĂrásĂş elektromos Ă©pĂtĹ‘ipari járművek fejlesztĂ©sĂ©t.
Ami a piaci kilátásokat illeti, a szakĂ©rtĹ‘k arra számĂtanak, hogy az iparág 2025-ben fordulĂłponthoz Ă©r, amikor is a nehĂ©zgĂ©pek kereslete a dĂzelmotorok felĹ‘l az elektromos vagy hibrid motorok felĂ© mozdul el, Ă©s ez a tendencia a következĹ‘ Ă©vekben tovább fog erĹ‘södni. ElĹ‘rejelzĂ©sek szerint pĂ©ldául az EurĂłpában gyártott mini kotrĂłgĂ©pek között az elektromos modellek jelenlegi 1% alatti rĂ©szesedĂ©se 2030-ig akár 35%-ra is emelkedhet. Az elektromos munkagĂ©pek piacra vitelĂ©t a nagy kölcsönzĹ‘cĂ©gek vezetik, akár ezerszám beszerezve akkumulátoros gĂ©peket.
BolygĂłnk gazdag Ă©lĹ‘világának megismerĂ©se, Ăłvása Ă©s megĹ‘rzĂ©se kiemelt tĂ©ma volt a Planet Budapest 2023 FenntarthatĂłsági ExpĂłn. A Your Planet elnevezĂ©sű kiállĂtáson az Ă©rdeklĹ‘dĹ‘k megtudhatták, hogy mikĂ©nt tehetnek lĂ©pĂ©seket egy fenntarthatĂłbb Ă©let felĂ©, hogy ilyen mĂłdon rĂ©szt vegyenek a termĂ©szet vĂ©delmĂ©ben.
Kiemelt kép: canva