A zero waste szemlélet már számos ágazatban megmutatkozik. Rátaláltam egy ügynökségre, amelynek szintén szívügye a fenntarthatóság.
Pécsi Szabolcsnak és Körmendy Pankának több mint tízéves szakmai háttere van. A legnagyobb hazai rendezvényügynökségeknél edződtek, nincs olyan rendezvénytípus, amelyben ne próbálták volna ki magukat. Nagy szakmai tapasztalatukat szabadúszóként kamatoztatták. Ruisz Gyurival való együttműködésük közben született az ötlet, hogy külön céget alapítanak. Ez lett a HighVibes.
Mit lehet rólatok tudni? Ki álmodta meg a céget?
Pécsi Szabolcs: Cégünk, a HighVibes Event 2018-ban alakult Budapesten, hagyományos üzleti ügyfeleket kiszolgáló rendezvényszervező vállalkozásként. Tevékenységünket 2020 első negyedévében – részben a piacon tapasztalható radikális változások miatt – kezdtük el átalakítani, majd hoztuk létre 2020 júniusában a kelet-közép európai régió első kizárólag fenntartható céges programokat szervező rendezvényügynökségét.
Körmendy Panka: A pandémia is rámutatott arra, hogy az a felelőtlen működés, amely gazdaságunkat, ennélfogva a rendezvényipart is jellemzi, nem tartható fenn tovább. A klímakatasztrófa valóság, aminek megállításában minden gazdasági szereplőnek felelőssége és feladata van.
A rendezvényipar leállása tökéletes alkalmat teremtett arra, hogy számos zöld civil szervezettel és környezetmérnökkel összefogva – a körkörös gazdaság elveit és a zero waste 5R modellt szem előtt tartva – újratervezzük azt a folyamatot, ahogyan egy rendezvény megszületik.
Büszkék vagyunk arra, hogy mi vagyunk az első olyan cég, amely a felelősségvállalást és a fenntarthatóságot a rendezvények minden részletére kiterjeszti. Örülünk, hogy a válság ellenére jóval több megkeresést kapunk, mint átalakulásunk előtt.
A magánéletben is így éltek?
Ruisz Gyuri: Magánéletünkben már régóta igyekszünk minél fenntarthatóbban működni, de ráébredtünk arra, hogy a munkánk során is tennünk kell azért, hogy ne terheljük túl a környezetünket. Amikor már nem tudtuk figyelmen kívül hagyni az eseményeken keletkező műanyag hulladékot, az érintetlenül kidobott ételeket, ráeszméltünk, hogy egyetlen út maradt: újragondolni, hogy hogyan tudunk környezettudatos eseményeket szervezni. Alapos utánajárás és számos szakmai beszélgetés eredményeként körvonalazódott, hogy a rendezvényszervezés folyamatának minden pontja átalakítható. Szinte az összes megoldás környezetbaráttá változtatható. Ennek szellemében a cégünket zero waste szervezetté tudtuk formálni.
Panka: Fokozatosan szivárgott be a fenntarthatóság az életünkbe. A saját környezetében mindenkinek egyre fontosabbá vált a téma, végül úgy döntöttünk, zero waste eseményekre specializálódunk.
Én már a diplomamunkám témájaként a CSR-t választottam. Mindig is foglalkoztatott ez a problémakör, a rendezvényeket is imádom, így meg kellett találnom, hogyan érvényesülhet a munkámban mindkét szenvedélyem. Erre csak saját vállalkozás keretében volt lehetőség.
Kevés kiábrándítóbb dolog van, mint egy nagy sportesemény bontása, ahol több ezer négyzetméternyi szőnyeg landol a kukában, vagy egy fesztiválé, ahol sokkoló a szemétmennyiség.
Mit jelent a zero waste rendezvényszervezés?
Szabolcs: A fenntarthatóvá alakulás nem volt egyszerű folyamat. Teljes szemléletváltásra volt szükség, sok mindent el kellett felejtenünk, amit az elmúlt évtizedben a rendezvényekről gondoltunk. Tovább nehezítette a dolgunkat, hogy bár a nyugat-európai zenés fesztiválok körében egyre több zöld megoldás valósul meg, üzleti rendezvények kapcsán kevés a jó példa. Körülbelül nulláról indultunk.
Rendezvényszervezésben profik vagyunk, de ahogy mélyebbre ástuk magunkat a fenntarthatóság témájában, egyre több kérdés merült fel. Rájöttünk, hogy szakértői bázis nélkül nem tudunk hitelesek lenni. Azóta is együtt kutatjuk a válaszokat, a legjobb megoldásokat.
Gyuri: Sok esetben könnyű kitalálni, mi a környezetbarát megoldás, de egy rendezvény megannyi részletével kapcsolatban felvetődhet, hogy vajon mivel teszünk a legjobbat. Például újrahasznosított papírt használjunk-e, amely esetleg több ezer km-t utazik a felhasználás helyszínére, vagy egy határ mentén gyártott FSC minősítésű papírt? Mint mindenhol, itt is vannak persze ökölszabályok, de nekünk a kérdés minden aspektusát meg kell vizsgálnunk, mielőtt meghozzuk a legjobbnak vélt döntést.
Felkutatunk szakértő partnereket, környezetmérnököket, akikkel egyeztetjük, hogy a külföldi megoldások hogyan ültethetők át hazai, illetve kiváltképp üzleti környezetbe. Korábbi gyártóink és beszállítóink közül sokan nem értik új működésünk eszmei hátterét, így valamiféle edukációs szerepet is be kell töltenünk.
Vannak, akik úgy gondolják, hogy környezetbarát rendezvényt szerveznek, és nagyon zöldek, mert pl. egy adott rendezvényen nem használnak műanyag palackot vagy szívószálat. Van azonban helyette pl. Kínából rendelt papír szívószál, melynek a legyártása, szállítása, végül a szemetesbe dobása jelentős környezeti terhelést jelent. Ha egy rendezvény után valaki fát ültet, az is nagyszerű ötlet, és persze szükséges is, de gondoljunk bele abba, mennyi erőforrást takaríthatunk meg, ha átgondolt, tudatos tervezéssel fogunk a szervezéshez.
Mi volt a cél a márka elindulásával?
Panka: Egyrészt észrevettük a piaci rést. A fesztiválok között már nagyon sok jó külföldi megoldás van, de a céges rendezvények sorában nem igazán találtunk olyat, amely a fenntarthatóságot mint célt kitűzte volna a zászlajára.
Szerencsére azt látjuk, hogy a cégekre több oldalról nehezedik a nyomás, hogy komolyan foglalkozzanak a témával, és ne csak látszatmegoldásokkal éljenek.
Az új generációs munkavállalónak is fontos, hogy milyen értékeket képvisel a cég, amelynek dolgozik. Nem mindegy, hogy a fenntarthatóság csak egy fül a honlapon, vagy aktívan tesznek érte.
Fogyasztói szinten, a vásárlók körében is egyre inkább előtérbe kerül a fenntarthatóság kérdése. Egyre többen tudják, hogy a termékek kiválasztásával állást is foglalnak, ezért szívesebben költenek olyan cégek termékeire, amelyeknek célja a fenntartható működés.
Hat ránk a tőlünk nyugatra jellemző tendencia is. Van már olyan multi, amely előírja, hogy környezetbarát minősítésű szállodában szervezhetnek céges eseményt, így ehhez a szolgáltatóknak is alkalmazkodniuk kell.
Azzal, hogy kifejezzük a működési alapelveinket, az ügyfeleink is tudják, mit várhatnak tőlünk, ha velünk dolgoznak. A megoldásaink valós megoldások, nem csak jól hangzó kifejezések, mint például a „lebomló műanyag pohár”, amely ugyanúgy a kommunális hulladékba kerül, mint más jól hangzó eszközök.
Szabolcs: Minden rendezvényünk kiemelt célja a nevelés is. Nem haladunk ugyanis az úton, ha csak az a két vezető hisz a törekvéseinkben, akik elfogadják az árajánlatot és a koncepciót. Egy rendezvényen nagyon sok ember megfordul, általában nem sietnek, van idejük befogadni az információkat. Például azt, hogy a vacsora miért csak hazai szezonális alapanyagból készült, miért nem tengeri állatokat és marhahúst kínálunk. Elmagyarázzuk a résztvevőknek, hogy mennyi szén-dioxid-kibocsátástól mentik meg a Földet azzal, hogy így étkeznek. Vagy ha olyan programokat szervezünk, ahol környezetvédelmi, fenntarthatósági témákban ismeretet tudunk átadni, már jó úton járunk. Hiszen ha csak a résztvevők fele visz haza abból valamit, amit a rendezvényen látott vagy hallott, és esetleg otthon megbeszéli a családjával, esetleg be is vezeti, máris nagyon sokat tettünk azért, hogy tényleg mindenki megértse a célunkat.
Hogyan látjátok a jövőt?
Gyuri: Nehéz év van mögöttünk, de sikeres is, mivel nagyon sokat tanultunk és fejlődtünk. Jól alkalmazkodtunk az online tér kihívásaihoz is.
Amióta elindítottuk a zero waste ügynökséget, sokkal több megkeresést kapunk, mint hittük. Nem számítottunk arra, hogy ilyen rövid idő alatt ennyien megismernek minket.
A rendezvények formája szempontjából idén főként online és hibrid eseményekben gondolkodunk. De ha jön a melegebb idő, reméljük, hogy a cégek is nyitottak lesznek biztonságos élő rendezvények szervezésére.
Ami fontos változás lesz a szegmensben, az az, hogy technikailag sokkal felkészültebbnek kell lenni. Mindenhol lehetővé kell tenni a hibrid megoldásokat is. A klímaválság szempontjából is pozitív hatású például, ha egy külföldi előadónak nem kell a világ másik végéből elrepülnie hozzánk, elég lesz online bejelentkeznie. Ugyanez igaz a résztvevőkre is.
Ettől természetesen még óriási igény van az élő rendezvényekre. Ahogy a környezetemben látom, egyre nagyobb, mert a személyes kapcsolat nem pótolható. A rendezvények nem szűnnek meg, csak átalakulnak.
Borító fotó: Hernyák Füvészkert