Az Ever Given konténerszállító hajó márciusban áthaladás közben keresztbe fordult, és csaknem egy hétre eltorlaszolta az egyik fő vízi szállítási útvonalnak számító Szuezi-csatornát, ami miatt más szállítóhajók százai ragadtak a csatorna bejáratának környékén.
A helyszínen várakozásra kényszerülő hajók jelentős mennyiségű kén-dioxidot (SO2) engedtek a légkörbe, aminek köszönhetően a megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán.
A kén-dioxid a hajókat hajtó üzemanyag elégetésekor szabadul fel, és óriási szerepet játszik abban, hogy a hajózás globálisan a legnagyobb károsanyag-kibocsátók között szerepel. Az átjáróba szorult konténerszállító miatt közel egy héten át vesztegelt több mint 350 hajó a víziút bejáratánál, többségük a földközi-tengeri oldalon. A hajók kiugró kén-dioxid-kibocsátását az Európai Unió Sentinel-5P műholdja is észlelte.
A levegőben lévő kén-oxidok hozzájárulnak a légzőszervi, szív- és érrendszeri problémák, valamint a tüdőbetegségek kialakulásához. Ha ez a kén a légkörben lévő vízzel egyesül, az savas esőt eredményez, ami károsíthatja a növényeket, az erdőket és a vízi élőlényeket.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) egy ideje már dolgozik azon, hogy a hajók kevesebb károsanyag-kibocsátással üzemelhessenek, 2050-re pedig vállalták, hogy a 2008-as szinthez képest 50 százalékkal csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását. Ennek nyomán tavaly a fűtőolajokkal kapcsolatos új szabályozást vezettek be, melynek az volt a célja, hogy az éves kénkibocsátást több mint 70 százalékkal csökkentsék.
A Földközi-tenger térsége a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonala, ahol még az évtized folyamán szigorúbb szabályozás léphet életbe, hogy még inkább visszaszorítsák a kén-dioxid-kibocsátást.
Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!
(MTI)