A COVID-19 nem tĂşl sok pozitĂv hatása közĂĽl az egyik az, hogy 2020-ban egyre többen kezdtek biciklizni, Ăgy nĹ‘tt a kerĂ©kpárok iránti kereslet is. EbbĹ‘l a megnövekedett Ă©rdeklĹ‘dĂ©sbĹ‘l adĂłdĂłan a raktárak ĂĽresek, az alkatrĂ©szhiány miatt pedig nehezebb a gyártás, ami áremelkedĂ©shez vezethet.
A nĂ©gy nagy hazai gyártĂł közĂĽl mindegyik jelentĹ‘s bevĂ©tel növekedĂ©st könyvelhet el a tavalyi Ă©v után, közĂĽlĂĽk az Accell Hunland Kft. Ă©rte el a legnagyobb bevĂ©telt, 111,7 milliárd forintot. A cĂ©g már 2019-ben is átlĂ©pte százmilliárdos árbevĂ©telt, 104 milliárd forinttal, ugyanakkor az adĂłzott eredmĂ©nye 2,7 milliárd forintos vesztesĂ©get mutat. Ez annak köszönhetĹ‘, hogy a járvány miatt a nyugat-eurĂłpai piacaikon csökkentek az eladásaik. A többi gyártĂł közĂĽl a második legnagyobb árbevĂ©telt a Gepida kerĂ©kpárokat kĂ©szĂtĹ‘ Olimpia KerĂ©kpárgyártĂł Kft. Ă©rte el, 4,87 milliárd forinttal. A Neuzer árbevĂ©tele is megközelĂti az Olimpiáét: 4,7 milliárd forint volt, a nyeresĂ©ge 252 milliĂł forintot Ă©rt el, kĂ©tszer akkorát, mint 2019-ben. A Csepel Zrt. pedig 2,6 milliárd forintos árbevĂ©tellel Ă©s 118 milliĂł forintos nyeresĂ©ggel zárta a tavalyi Ă©vet.
Sipiczki RĂłbert, a Magyar KerĂ©kpáripari Ă©s Kereskedelmi SzövetsĂ©g (MKKSZ) elnöke mĂ©g korábban beszámolt rĂłla, hogy a hazai gyártĂł kisöpörtĂ©k a raktáraikat. Tavaly 265 ezer kerĂ©kpárt Ă©rtĂ©kesĂtettek, mĂg 2019-ben 230 ezret. 2020-ban bár lett volna mĂ©g rá kereslet, azĂ©rt sem tudtak többet eladni, mert a pandĂ©mia okozta leállások miatti globális logisztikai problĂ©mák a kerĂ©kpáripart is fĂ©keztĂ©k. IdĂ©n pedig az alkatrĂ©szhiány foghatja vissza a magyarországi kerĂ©kpárgyártást, nemcsak a beszállĂtĂłk elmaradásai okoznak gondot, hanem a globális kontĂ©nerhiány Ă©s a szállĂtmányozĂłk kapacitásának szűkössĂ©ge is.
(fotĂł: pexels – Andrea Piacquadio)