KILL THE PLANET YEAH! – szokatlan címmel és lendülettel indult kurzus idén tavasszal a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Lehet-e humorral és játékossággal oldani a klímaszorongást, vagy egy társasjáték segítségével nevelni ökotudatosságra a jövő tervezőit?
Jakabfi-Kovács Bolgárka és Juhász Janka építészként végeztek a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, 2020 óta pedig a MOME Doktori Iskolájában kutatják a globális felmelegedés tervezői vonatkozásait és a klímaválságra adható lehetséges válaszokat.
Amíg Boglárka az elméleti összefüggések mélyebb megértésében erős, Janka az akcióorientált gyakorlatok iránt érdeklődik igazán – így egészítik ki egymást.
„A környezetünkre és az éghajlatra ható folyamatok gyorsulása indokolttá teszi, hogy felkészüljünk arra az eshetőségre is, hogy nem sikerül tartani a Párizsi Megállapodás által előre vetített, az évszázad végére 1.5 Celsius fokos felmelegedésben maximalizált értéket. Olyan megoldásokkal foglalkozunk, amelyek az ezt követő időszakra reflektálnak” – mondják.
Egy olyan társasjáték tervezésén dolgoznak, amely segít érzékenyíteni a tervezőket és tudatosítani bennük azt, hogy egy termék életútja már a tervezőasztalon eldől, éppen ezért fontos a terméktervezés és gyártás ökológiai, gazdasági és társadalmi folyamatait idejében megismerni. A designoktatásba szánt játék tervezése jelenleg is zajlik, a KILL THE PLANET YEAH! kurzus mintegy előtanulmányként szolgált ehhez.
A hallgatók a gamifikációt („játékosítást”), a humort és az iróniát hívták segítségül a klímaszorongás oldásához és a figyelemfelkeltéshez.
Olyan társasjátékokat terveztek a kurzuson, melyekben az a cél, hogy a nyertes ölje meg leggyorsabban a bolygót.
A felkészülést a hallgatókkal megosztott környezetvédelmi cikkek, filmek, podcastanyagok és statisztikák mellett Marosvári Tamás társasjáték-tervező, Vígh Péter, a Másfélfok.hu főszerkesztője és Maróy Krisztina, a Glamour főszerkesztőjének előadásai segítették.
(Forrás: hypeandhyper.com Kép: pexels.com – csak illusztráció)