Az általánosan vĂ©ltnĂ©l jĂłval gyorsabban elĂ©rhetĹ‘ a klĂmasemlegessĂ©g, ráadásul nagyrĂ©szt a már ma is meglĂ©vĹ‘ technolĂłgiák alkalmazásával – állĂtja egy tanulmány, amely a klĂmaváltozás problĂ©máját egyedi nĂ©zĹ‘pontbĂłl közelĂti meg.
A klĂmaváltozás megfĂ©kezĂ©sĂ©hez kĂ©tsĂ©g kĂvĂĽl heroikus, összehangolt erĹ‘feszĂtĂ©sre Ă©s hatalmas változtatásokra van szĂĽksĂ©g az ĂĽvegházhatásĂş gázok (ĂśHG) kibocsátásának mielĹ‘bbi radikális csökkentĂ©se Ă©rdekĂ©ben. A tĂ©mában leginkább meghatározĂł szervezetek – az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi TestĂĽlete (IPCC) Ă©s a Nemzetközi EnergiaĂĽgynöksĂ©g (IEA) – jelentĂ©sei alapján Ăşgy tűnik, hogy a 2050-es klĂmasemlegessĂ©g elĂ©rĂ©se lehet az a cĂ©l, amelyet mĂ©g reálisan kitűzhet maga elĂ© az emberisĂ©g. Az IPCC igencsak borĂşs kilátásokat vázolĂł augusztusi jelentĂ©se szerint azonban jelenleg nem Ă©ppen ebbe az irányba haladunk. Egy Ăşj tanulmány viszont – Ăşj remĂ©nyt keltve – arra a következtetĂ©sre jut, hogy ez az állapot akár már 2040 elĹ‘tt elĂ©rhetĹ‘.
Napelemek, önvezető elektromos autók, sejtszintű mezőgazdaság
A lehetsĂ©ges technolĂłgiai változásokkal foglalkozĂł RethinkX nevű agytröszt friss tanulmánya szerint az Ă©lelmiszer-ellátásban, valamint a szállĂtási Ă©s az energiaszektorban vĂ©grehajthatĂł fejlesztĂ©sekkel 15 Ă©ven belĂĽl 90 százalĂ©kkal lehetne mĂ©rsĂ©kelni az ĂśHG-emissziĂłt. Mindezt nagyrĂ©szt nyolc, már ma is lĂ©tezĹ‘ technolĂłgia alkalmazásával el lehetne Ă©rni, amennyiben a kormányok Ă©s a tömegek hajlandĂłak lennĂ©nek bevállalni az ezzel járĂł áldozatot. A szĂłban forgĂł megoldások között a megĂşjulĂłenergia-technolĂłgiák, valamint az elektromos Ă©s önvezetĹ‘ járművek mellett szerepel pĂ©ldául az Ăşgynevezett precĂziĂłs erjesztĂ©s vagy a sejtszintű mezĹ‘gazdaság is. UtĂłbbiak szintetikus Ă©s nagyságrendekkel olcsĂłbb, kisebb karbonlábnyomĂş alternatĂvát kĂnálnak a jelenlegi, karbonintenzĂv állattenyĂ©sztĂ©s kiváltására.
Az Ăşj technolĂłgiák elterjedĂ©se már elkezdĹ‘dött, tĂ©rhĂłdĂtásuk elkerĂĽlhetetlen. A nagy kĂ©rdĂ©s az, hogy ez milyen gyorsan törtĂ©nik meg – állĂtja a tanulmány. A RethinkX szerint ez nagyrĂ©szt a politikai döntĂ©shozĂłktĂłl, a gyors cselekvĂ©sre valĂł hajlandĂłságuktĂłl Ă©s az ezzel erĹ‘sen összefĂĽggĹ‘, kulcsfontosságĂş társadalmi döntĂ©sektĹ‘l fĂĽgg. Azt, hogy ez mennyire nem lesz egyszerű menet, már abbĂłl sejteni lehet, hogy a legfontosabb ajánlások között szerepel pĂ©ldául az állattenyĂ©sztĂ©si támogatások megszĂĽntetĂ©se is. Ehhez hasonlĂłan azt a szĂĽksĂ©gesnek tartott változást is nehĂ©z elkĂ©pzelni, melynek Ă©rtelmĂ©ben a magántulajdonban lĂ©vĹ‘ járművek helyĂ©be fokozatosan az autĂłmegosztĂł társaságok lĂ©pnek, már a 2020-as Ă©vek vĂ©gĂ©tĹ‘l.
A piaci erĹ‘knek domináns szerepet kell játszaniuk a dekarbonizáciĂłban. Az ezek működĂ©sĂ©t ma meghatározĂł keretek átalakĂtásával az emissziĂłcsökkentĂ©s nagy rĂ©sze megvalĂłsĂthatĂł, ugyanis a jelentĂ©s szerint az ehhez szĂĽksĂ©ges technolĂłgiák vagy már ma is versenykĂ©pesek Ă©s elĂ©rhetĹ‘k a kereskedelmi forgalomban, vagy a megfelelĹ‘ társadalmi választásokkal 2025 elĹ‘tt bevezethetĹ‘k a piacra. Ezzel a RethinkX alapvetĹ‘en mást állĂt, mint pĂ©ldául az IEA, amely szerint a klĂmasemlegessĂ©g elĂ©rĂ©sĂ©t lehetĹ‘vĂ© tevĹ‘ technolĂłgiák zöme ma mĂ©g nem is lĂ©tezik. Ez persze nem jelenti azt, hogy a RethinkX szerint a kihĂvás kisebb.
A fejekben van a legnagyobb gond
A klĂmaváltozás elleni kĂĽzdelem legnagyobb gátját a gondolkodásmĂłdunk jelenti – szögezi le a tanulmány. SĹ‘t felhĂvja a figyelmet egy szintĂ©n a problĂ©ma rĂ©szĂ©t kĂ©pezĹ‘ Ă©rdekes jelensĂ©gre. Az ember ugyanis hajlamos a változásokra lineáris, egyenletes folyamatokkĂ©nt gondolni, figyelmen kĂvĂĽl hagyva a termĂ©szetes Ă©s a mestersĂ©ges rendszerekben tapasztalhatĂł nem lineáris jelleget.
A történelem egyértelműen azt mutatja, hogy a technológiai stabilitás hosszú időszakait hirtelen, rendszerszintű átalakulások követhetik, amelyek nem ritkán gyors gazdasági, társadalmi változásokat is kiváltanak.
Ez akkor következik be, ha a szĂnen feltűnik egy Ăşj, a meglĂ©vĹ‘höz mĂ©rten legalább olyan potenciállal rendelkezĹ‘, de nála jĂłval alacsonyabb költsĂ©gekkel elĂ©rhetĹ‘ technolĂłgia. Az Ăşj technolĂłgia piaci rĂ©szesedĂ©se a megjelenĂ©sĂ©t követĹ‘en általában rendkĂvĂĽl gyors növekedĂ©snek indul, Ă©s akár másfĂ©l Ă©vtizeden belĂĽl kĂ©pes szinte teljesen kiszorĂtani az addig uralkodĂł technolĂłgiát. A törtĂ©nelmi pĂ©ldák alapján ez a minta Ă©rvĂ©nyesĂĽl minden szektorban Ă©s iparágban a szintetikus vörös szövetfestĂ©kek 1870-es Ă©vektĹ‘l vĂ©gbement elterjedĂ©sĂ©tĹ‘l kezdve a digitális kĂ©palkotási Ă©s -rögzĂtĂ©si technolĂłgia elmĂşlt pár Ă©vtizedben látott tĂ©rhĂłdĂtásáig.
Ráadásul az Ă©lelmiszer- Ă©s energiatermelĂ©s, illetve -ellátás Ă©s -szállĂtás mind alapszektorok, ezĂ©rt az itt vĂ©gbemenĹ‘ változások másod- Ă©s harmadlagos hatáskĂ©nt a többi globális gazdasági szektorban is Ăşj lehetĹ‘sĂ©geket nyitnak a kibocsátáscsökkentĂ©sre Ă©s a környezet helyreállĂtására. A továbbgyűrűzĹ‘ jellege miatt az ökolĂłgiábĂłl kölcsönzött kifejezĂ©ssel kaszkádhatásnak nevezett jelensĂ©g a korábbi technolĂłgiáknak nem csupán egy az egyben törtĂ©nĹ‘ kiváltását jelenti.
Ahogyan az automobil sem pusztán leváltotta a lovakat Ă©s lovaskocsikat, hanem sokkal nagyobb kapacitásával egyĂşttal teljesen Ăşj, jelentĹ‘s gazdasági többletet generálĂł piacokat hozott lĂ©tre. De pĂ©ldakĂ©nt emlĂthetĹ‘ az elektromosság, a szemĂ©lyi számĂtĂłgĂ©pek, az internet Ă©s az okostelefonok elterjedĂ©se is.
A linearitáshoz kötött megközelĂtĂ©sen alapulĂł prognĂłzisok tehát – amellett, hogy magát a klĂmaváltozás jelentette fenyegetĂ©st is alulbecsĂĽlik – a technolĂłgiában rejlĹ‘ lehetĹ‘sĂ©get is kisebbnek mutatják be a valĂłságosnál. A tanulmány szerzĹ‘i szerint ezzel magyarázhatĂł az, hogy mĂg a klĂmaváltozásrĂłl szĂłlĂł jelentĂ©sek idĹ‘rĹ‘l idĹ‘re a „rosszabb, mint korábban gondoltuk” következtetĂ©sre jutnak, addig az Ăşj technolĂłgiák fejlĹ‘dĂ©sĂ©t Ă©s terjedĂ©sĂ©t bemutatĂł helyzetkĂ©pek rendszeresen a „jobb, mint korábban gondoltuk” konklĂşziĂłt vonják le. A konvencionális gondolkodás ezĂ©rt jelentĹ‘s idĹ‘t, figyelmet Ă©s erĹ‘forrásokat pazarolt olyan felszĂni, pusztán a tĂĽneteket kezelĹ‘ megoldásokra, mint pĂ©ldául a bioĂĽzemanyagok, a tiszta szĂ©n vagy a támogatások Ă©s az adĂłk – állĂtja a RethinkX.
MegnyĂlhat az Ăşt a negatĂv emissziĂł elĹ‘tt
A valĂłdi – az elĹ‘bbinĂ©l sokkal egyszerűbb Ă©s hatĂ©konyabb – megoldást ehelyett szerintĂĽk az jelenti, ha egy marĂ©knyi olyan kulcstechnolĂłgiára fĂłkuszálunk, amelyek alapvetĹ‘en fogják átalakĂtani gazdaságunkat. AttĂłl azonban, hogy egyszerűnek hangzik, mĂ©g nem könnyű, sĹ‘t … – utal a tanulmány a világszerte a társadalmak elĹ‘tt állĂł választási helyzetekre. A politikai-társadalmi döntĂ©seket a tanulmány azzal igyekszik támogatni, hogy a tömeges kibocsátáscsökkentĂ©sre valĂł felkĂ©szĂĽltsĂ©gĂĽk alapján kategorizálja az emissziĂłs forrásokat. Ezzel remĂ©nyei szerint Ăştmutatást nyĂşjt az erĹ‘feszĂtĂ©sek rangsorolásához. ĂŤgy a lehetĹ‘ leghamarabb maximalizálhatjuk a kedvezĹ‘ emissziĂłcsökkentĂ©si hatásokat.
Az energiaszektor kibocsátáscsökkentĂ©sĂ©t pĂ©ldául három fĹ‘ technolĂłgia fogja vezetni: a fotovoltaikus napelemek, a (szárazföldi) szĂ©lerĹ‘művek, valamint a lĂtiumion-akkumulátorok, amelyek már jelenleg is kisebb teljes Ă©lettartamra vetĂtett költsĂ©gek mellett kĂ©pesek termelni, mint a hagyományos erĹ‘művek. AbbĂłl kiindulva, hogy e technolĂłgiák a 2020-as Ă©vekben is folytatják majd az elmĂşlt Ă©vekben, Ă©vtizedekben mutatott fejlĹ‘dĂ©st Ă©s költsĂ©gcsökkenĂ©st, a RethinkX meglehetĹ‘sen merĂ©sznek hatĂł feltĂ©telezĂ©se szerint már ebben az Ă©vtizedben kiszorĂthatják nemcsak a fosszilis tĂĽzelĹ‘anyagokat, de a hagyományos atomenergiát is. A tanulmány kĂ©szĂtĹ‘i azt állĂtják, hogy az akkumulátorokkal kombinált nap- Ă©s szĂ©lenergia 2030-ban már egĂ©sz Ă©vben kĂ©pes lesz biztosĂtani a folyamatos ellátást, amennyiben a telepĂtett nap- Ă©s szĂ©lerĹ‘mű-kapacitás megfelelĹ‘ nagyságĂş lesz.
Azok a befektetĹ‘k, közössĂ©gek, városok, nemzetek Ă©s rĂ©giĂłk, amelyek elfogadják az átalakulást, mi több, az Ă©lĂ©re állnak ahelyett, hogy akadályoznák, Ăłriási gazdasági, társadalmi Ă©s környezeti haszonra számĂthatnak.
Bár a klĂmasemlegessĂ©g elĂ©rĂ©se önmagában nem oldja meg teljesen az Ă©ghajlatváltozás problĂ©máját, Ăłriási lĂ©pĂ©st jelent a helyes irányba. Az ezt lehetĹ‘vĂ© tevĹ‘ technolĂłgiák megnyithatják az utat az elĹ‘tt is, hogy a lĂ©gkörbĹ‘l milliárd tonnás lĂ©ptĂ©kű szĂ©n-dioxidot vonjanak ki. A bĹ‘sĂ©ges tiszta energia, az elektromos Ă©s önvezetĹ‘ járművek, illetve gĂ©pek, valamint az állattenyĂ©sztĂ©s alĂłl felszabadulĂł több milliárd hektárnyi földterĂĽlet az erdĹ‘sĂtĂ©s, valamint a technolĂłgián alapulĂł szĂ©n-dioxid-kivonás lehetĹ‘sĂ©geit is Ăşj szintre emelik majd. Az elemzĂ©s szerint ezĂ©rt az energia-, az Ă©lelmiszer- Ă©s a szállĂtási ágazat lehetĹ‘ leggyorsabb Ă©s leghatĂ©konyabb dekarbonizáciĂłja Ă©s átalakĂtása kĂ©tszeresen is elengedhetetlen a klĂmaváltozás problĂ©májának teljes megoldásához.