



Fenntarthatóság. Zero waste. Társadalmi felelősségvállalás. Egyre több az elvárás és a szándék mind a fogyasztói, mind a gyártói oldalon, de hol érdemes elkezdeni? Amikor egy termék már elkészült, a fogyasztók már megvették és (f)elhasználták, legjobb esetben csak újrahasznosítani vagy újrafelhasználni (second hand) lehet.
A körforgásos gazdaság célja az, hogy a termékek (vagy alapanyagaik) életciklusa minél hosszabb legyen. Ezt leginkább a terméktervezés és a beszerzés során tudjuk befolyásolni. Például ha egy terméket sikerül úgy megtervezni, hogy fenntartható forrásból származó, könnyen szétszedhető, lebomló anyagokat tartalmazzon, akkor a termék felhasználása után sokkal kevesebb a teendő. Ebben a cikkben a beszerzés folyamatának jelentőségét vizsgáljuk meg a fenntarthatóság szempontjából.

Az ENSZ szerint a fenntartható beszerzés során két szempont érvényesül: a megvásárolt terméknek/szolgáltatásnak (beleértve a közműszolgáltatásokat is) a lehető legkisebb a környezeti lábnyoma, és a lehető legpozitívabb a társadalmi hatása.
Ezeknek a kérdéseknek egy része az EU-ban törvényileg szabályozva van, ezért úgy tűnhet, hogy az említett feltételek „alapból” teljesülnek. A kihívás az, hogy az ellátási láncok – ezáltal a beszállítói láncok – hosszúak. Sokszor olyan országokba vezetnek, ahol a jogszabályi környezet nincs összhangban az elfogadott nemzetközi munkaügyi sztenderdekkel. Előfordulhat, hogy egy alkatrész alkatrészeinek értéklánca olyan gyárig nyúlik vissza, ahol gyerekeket foglalkoztatnak, vagy a bérezés nem éri el a minimálbért.
Összességében – éppen ezen kihívások megoldása révén – a fenntartható beszerzés a környezet és a társadalom védelme, szolgálata mellett a vállalatok versenyképességét is javíthatja. A kutatások szerint a beszállítói hálózat komplex, az ár és a minőség mellett fenntarthatósági szempontokra is kiterjedő ismerete hosszú távon megtakarításokhoz vezet, csökkenti a kitettséget és a kockázatokat, és javíthatja a termékek minőségét. Hozzájárulhat iparágon belüli együttműködésekhez és innovációhoz is.
Például a beszállítói lánc felülvizsgálata során kiderülhet, hogy általában a lánc ötödik lépésénél, valamely alapanyagnak a negyedik beszállítóhoz való szállításakor vannak csúszások. Ennek oka, hogy a vállalat (a negyedik beszállító) túl keveset rendel. Elképzelhető, hogy a negyedik beszállítón kívül van más vevő is, aki keveset rendel, ezért ugyanezzel a problémával szembesül. Ilyen esetben kidolgozhatunk a beszállítókkal és a hozzánk hasonló vevőkkel olyan iparági együttműködést, amely a nagyobb (több megrendelő felé történő) rendelésszám miatt gyorsabb szállítást biztosít. Ennek hatására a végtermék ára alacsonyabb, előállítása gyorsabb lesz.
Ez a példa azt is szemlélteti, hogy a beszállítói hálózat ismerete nemcsak a saját termékünket teheti fenntarthatóbbá, hanem akár az egész iparágon átívelő hatása lehet.
A fenntartható beszerzés követelményeit a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet ISO 20400:2017 szabványa is összefoglalja. A szervezet jellegétől és méretétől függetlenül ad iránymutatásokat arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet a fenntarthatóság főbb alapelveit figyelembe venni a beszerzések során.
Ha ezek az irányelvek teljesülnek, akkor ezáltal a szervezet az ENSZ fenntarthatósági célkitűzéseinek több mint felét támogatja:

Letesztelhetjük, hogy a mi vállalatunk beszerzési folyamata mennyire van összhangban az ISO 20400 irányelvvel, és számos nemzetközi esettanulmányból inspirálódhatunk.
Majdnem minden OECD országnak van zöld vagy fenntartható beszerzési politikája, stratégiája. Közel 70%-uk ennek eredményeit ellenőrzi is.
Állami szinten ez a szemlélet még fontosabb, és még inkább járhat költségmegtakarítással. Az országos hulladékgazdálkodási, karbantartási, üzemeltetési terheket leginkább úgy lehet csökkenteni, hogy a már beszerzett termékek fenntarthatóak, legyen szó közlekedési eszközökről vagy infrastruktúráról.
Idén Magyarországon is jelentős előrelépés történt. A Fenntartható Magyarországért Program keretében idén szeptemberben létrejött a Környezetvédelmi Közbeszerzési Etikai Kódex (Zöld kódex).
Következő cikkünkben a kódex tartalmáról, hátteréről fogunk beszélgetni dr. Kovács Lászlóval, a Közbeszerzési Hatóság elnökével.