A University of Southern Denmark friss tanulmánya szerint, ha mindenki annyit kerékpározna, mint a hollandok, a globális szén-dioxid-kibocsátás évente közel 700 millió tonnával csökkenne.
Ahogy az Euronews cikke Ărja, a hollandok naponta átlagosan 2,6 kilomĂ©tert tekernek. A tanulmány szerint, ha ezt a mintát világszerte megismĂ©telnĂ©k, a globális szĂ©n-dioxid-kibocsátás Ă©vente 686 milliĂł tonnával csökkenne. Ez több, mint az EgyesĂĽlt Királyság, Kanada, vagy Ă©pp az olaj nagyhatalom SzaĂşd-Arábia Ă©ves kibocsátása.
A kerĂ©kpárhasználat növekedĂ©sĂ©nek jelentĹ‘s, kiaknázatlan Ă©ghajlati Ă©s egĂ©szsĂ©gĂĽgyi elĹ‘nyei arra utalnak, hogy sĂĽrgĹ‘sen szĂĽksĂ©g van a fenntarthatĂł kerĂ©kpárhasználat elĹ‘mozdĂtására.
– állapĂtják meg a szerzĹ‘k
Ha csak egĂ©szsĂ©gĂĽgyi oldalrĂłl tekintjĂĽk a kĂ©rdĂ©st, már az döntĹ‘ lehet. Mint Ărják, a munkába kerĂ©kpárral közlekedĹ‘knĂ©l 45%-kal alacsonyabb a rákos megbetegedĂ©sek, Ă©s 46%-kal alacsonyabb a szĂv- Ă©s Ă©rrendszeri betegsĂ©gek kockázata. Ehhez pedig mĂ©g hozzáadĂłdnak az Ă©ghajlati elĹ‘nyök is.
A Hubbub brit klĂmaszervezet szerint a naponta megtett fele 3,2 kilomĂ©ternĂ©l rövidebb – ezeket az utakat kerĂ©párral is meg lehetne tenni. Azt persze a tanulmány szerzĹ‘i is elismerik, hogy nem mindenki Ă©l kerĂ©kpárosbarát helyen, de azt is hozzáteszik, hogy a kerĂ©kpáros infrastruktĂşra „sĂĽrgĹ‘s” bĹ‘vĂtĂ©sĂ©re van szĂĽksĂ©g világszerte.
A holland kerĂ©kpározás törtĂ©netĂ©rĹ‘l szĂłlĂł korábbi cikkĂĽnkben Ărtuk, hogy a kis nyugat-eurĂłpai országban több kerĂ©kpár van, mint ahány ember, az utazások jelentĹ‘s rĂ©szĂ©t kĂ©t kerĂ©ken teszik meg. Idáig persze hosszĂş Ăşt vezetett. Bár az 1950-es Ă©vekbe a fĹ‘városban az utak 80%-át kerĂ©kpárral tettĂ©k meg, az 1970-es Ă©vekre komoly mĂ©lyrepĂĽlĂ©s jött, az autĂłk ugyanis leuralták a városokat, ráadásul a városvezetĹ‘k is ezt az utat támogatták. Az emberek azonban kiálltak magukĂ©rt Ă©s az egĂ©szsĂ©ges környezethez fűzĹ‘dĹ‘ jogaikĂ©rt Ă©s fokozatosan Ăşjra eljött a bringázás reneszánsza Hollandiában.