2007-ben az amerikai kongresszus előírta a bioüzemanyagok, például a kukoricaalapú etanol benzinbe keverését. Az egyik legfőbb cél: az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése volt. De ma az USA etanolgyárai több mint kétszer annyi éghajlatkárosító szennyezést termelnek egy gallon üzemanyag előállításakor, mint az olajfinomítók, derül ki a Reuters szövetségi adatokból készült elemzéséből.
A 2020-as, legfrissebb adatok szerint egy átlagos etanolüzem egymillió gallon üzemanyag-kapacitásonként 1,187 tonna szén-dioxid-kibocsátást pufogtatott ki. Az átlagos olajfinomító ezzel szemben 533 tonna szén-dioxidot termelt.
Az etanolüzemek magas kibocsátása részben az iparbarát szövetségi szabályozásnak köszönhető, amely szinte valamennyi feldolgozónak lehetővé tette, hogy megkerülje a 2007-es törvény kulcsfontosságú környezetvédelmi követelményét, a megújuló üzemanyagokra vonatkozó szabványt (RFS) – állítják a Reuters által vizsgált etanolszennyezést tanulmányozó tudósok és a szabályozási dokumentumok. A szabály ugyanis előírja, hogy az etanolfeldolgozóknak bizonyítaniuk kell, hogy üzemanyagaik szén-dioxid-kibocsátása alacsonyabb, mint a benziné.
A Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) feladata a szabályozás megalkotása a kongresszus által kitűzött célok elérése érdekében. A feldolgozók esetében ez azt jelenti, hogy az EPA megköveteli, hogy az üzemek bizonyos kibocsátás-szabályozási eljárásokat alkalmazzanak, amelyekről az ügynökség feltételezi, hogy a benzinnél alacsonyabb kibocsátást eredményeznek.
Az ügynökség azonban az amerikai etanolüzemek több mint 95%-át mentesítette a követelmény alól egy olyan nagykorúsági rendelkezés révén, amely a jogszabály elfogadása előtt épült vagy épülő üzemeket mentesíti a követelmény alól. Az EPA szerint ma ezek az üzemek állítják elő az USA etanoljának több mint 80%-át.
A Reuters által megkérdezett etanolgyártók közül három szerint az etanol a magasabb üzemi szintű kibocsátás ellenére tisztább, mint a benzin, ha minden tényezőt figyelembe vesznek, beleértve a járművek üzemanyag-fogyasztásából származó kibocsátást is. A többi vállalat nem válaszolt a megkeresésekre.
A Reuters elemzése szerint azonban a szabályozás alól felmentett üzemek összességében átlagosan 40%-kal több szennyezést termeltek egy gallon üzemanyag-kapacitásonként, mint a megfelelésre kötelezett üzemek.
Az etanol valóban rendelkezik egy kulcsfontosságú környezetvédelmi előnnyel a benzinnel szemben: Tisztábban ég az autókban. A bioüzemanyagokkal foglalkozó kutatók szerint a probléma az, hogy ezt az előnyt ellensúlyozza a kukorica ültetéséből és üzemanyaggá való finomításából származó szennyezés. Az ipari, kormányzati és tudományos kutatók mindezeket a dinamikákat igyekeznek figyelembe venni az etanol teljes „életciklusa” során – a gazdaságoktól a feldolgozóüzemeken át az autók kipufogócsöveiig – keletkező szennyezés becslésekor.
A tudósok egyre növekvő konszenzusa szerint az üzemanyag életciklusának minden szakaszát figyelembe véve az etanol több szén-dioxidot termel, mint a benzin – nem kevesebbet. A Nemzeti Tudományos Akadémia februárban közzétett tanulmánya például úgy becsülte, hogy az etanol 24%-kal több szén-dioxidot termel.
Ezzel szemben az EPA módszertana közelebb állt az ipar által megrendelt tanulmányok eredményeihez, amelyek szerint az etanol akár 40%-kal kevesebb kibocsátást termel az életciklusa során, mint a benzin. Az EPA ellentmondásos módszertant használt az etanolipar életciklus-kibocsátásának becslésére, amely gyakorlatilag biztosította az iparág folyamatos megfelelését a jogszabályoknak. A modell nagymértékben alábecsüli az iparág kukoricatermesztésből származó szennyezését – mondta a Reutersnek az etanol négy akadémiai kutatója.
Az etanol körüli tudományos viták miatt az iparág és a kormányzat állítása a jelentős éghajlati előnyökről kétes – mondta Rich Plevin, a Kalifornia-Berkeley Egyetem környezetvédelmi tanácsadója és korábbi kutatója, aki a bioüzemanyagok kibocsátását tanulmányozta.
Vajon a politika elért valamit? Szerintem nagyon nehéz azt állítani, hogy a környezet szempontjából igen. A legjobb, amit mondhatunk, hogy senki sem tudja.
(forrás: Reuters)