Új példát mutatva a környezetvédelmi vállalati vezetésben, a Patagonia milliárdos tulajdonosa, Yvon Chouinard bejelentette, hogy a teljes céget elajándékozza a Föld klímaváltozása elleni küzdelem érdekében.
Az üzletember, aki a sziklamászás iránti szenvedélyét a világ egyik legsikeresebb sportruházati márkájává tette, a teljes vállalatot egy egyedülállóan felépített alapítványnak és nonprofit szervezetnek adja, amelynek célja, hogy a vállalat teljes nyereségét a bolygó megmentésére fordítsa.
Ha van reményünk arra, hogy 50 év múlva is virágzó bolygónk lesz – nemhogy virágzó üzlet -, akkor mindannyiunknak meg kell tennünk, amit csak tudunk a rendelkezésünkre álló erőforrásokkal
– mondta Chouinard egy nyilatkozatában.
Chouinard családja a részvények 2 százalékát és minden döntési jogkört egy alapítványnak adományozott, amely a vállalat küldetését és értékeit fogja felügyelni, a másik 98 százalék a Holdfast Collective nevű nonprofit szervezethez kerül, amely „minden kapott dollárt a lehető leggyorsabban a környezeti válság elleni küzdelemre, a természet és a biológiai sokféleség védelmére, valamint a virágzó közösségek támogatására fog fordítani” a közlemény szerint.
Charles Conn, a Patagonia igazgatótanácsának elnöke a Fortune magazin szerdai véleménycikkében elmondta, hogy a vállalat új iránya olyan példát kíván mutatni, amely megcáfolja a régi részvényesi kapitalizmus axiómát, miszerint a profiton kívüli vállalati célok csak összezavarják a befektetőket.
Ahelyett, hogy a természeti erőforrásokat a részvényesi hozam érdekében aknáznánk ki, a feje tetejére állítjuk a részvényesi kapitalizmust azzal, hogy a Földet tesszük az egyetlen részvényesünkké.
A Patagonia volt az egyik legkorábbi vállalat, amelyik B Corp* lett, azaz alávetette magát bizonyos környezetvédelmi és társadalmi normáknak megfelelő tanúsításnak, és nemrégiben megváltoztatta küldetését: „Azért vállalkozunk, hogy megmentsük a bolygónkat”.
(Forrás: The Guardian, Kiemelt kép: Robert Alexander/Getty Images)
*A B Corp minősítést egy globális nonprofit szervezet, a B Lab adományozza. Egy olyan szabvány, amely megköveteli a vállalatoktól, hogy megfeleljenek a társadalmi fenntarthatóságra és a környezeti teljesítményre vonatkozó szabványoknak, teljesítsék az elszámoltathatósági előírásokat, és átláthatóak legyenek a nyilvánosság számára az értékelésen kapott pontszám alapján. (Wikipédia)