Az S&P Global frissen közétett jelentése szerint a 2050-es szén-dioxid-semlegességre vonatkozó célok elérhetetlenek lehetnek, ha a rézkínálat nem képes lépést tartani az új technológiák növekvő igényeivel. A probléma például a napelemek és az elektromos autók gyártásában lehet jelentős.
A jelentés prognózisa szerint a világ réz iránti igénye a század közepére eléri az évi 53 millió tonnát, ami több mint kétszerese a jelenlegi szintnek. Ezt azonban a jelenlegi források és az újrahasznosítás jelentős bővítése nélkül nem leszünk képesek fedezni – írja a Reuters.
A réz alapvető fontosságú a különbözü elektronikai eszközökben. Az elektromos járművek, a nap- és szélenergia, valamint az energiatárolásra szolgáló akkumulátorok mind jelentős mennyiségű rezet tartalmaznak. Az elektromos járművek például 2–2,5-szer annyit használnak, mint belsőégésű motorral szerelt társaik. Eközben a napenergia és a tengeri szélenergia 2-szer, illetve 5-ször több rezet igényel egy megawattnyi beépített kapacitásonként, mint a földgázzal vagy szénnel termelt energia.
Hogy kontextusba tudjuk helyezni a fenti, 2050-re várható 53 millió tonnás rézigényt: ez nagyjából annyi, mint amennyit a világon 1900 és 2021 között összesen felhasználtak. Ráadásul a bányászat fokozása sem tud megfelelő választ adni a problémára. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint egy új rézbánya elindításának átlagos időtartama 16 évet vesz igénybe.
Ahogy a CNBC cikke írja, egyelőre a meglévő bányák kihasználtságának növelésével és az újrahasznosítás fokozásával lehet kielégíteni a megnövekedett kereslet egy részét. Azonban még az optimista becslések is azt mutatják, hogy ez mindössze arra elegendő, hogy a 2030-as években a hiány még ne legyen túlzottan magas, semmiképp sem azt, hogy a vörös színű fém kínálata elegendő lesz.
Egyik forgatókönyv szerint sem lesz elegendő kínálat ahhoz, hogy 2050-re kielégítsük a nettó nulla kibocsátású keresletet.
– írják a jelentés zárszavában