A nyersanyaghiány vetheti vissza az autóipar zöldülését
A nyersanyaghiány vetheti vissza az autóipar zöldülését

A globális nyersanyag és csiphiány miatti termeléscsökkenés vetette vissza az autóipart az év második felében. A világ egyik legnagyobb gyártójának számító VW Group októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban.

Az elemzői várakozások egy része a helyzet normalizálódását várja a jövő évben, sokak szerint azonban a fontos nyersanyagok hiánya végigkísérik majd az elektromos autókra való átállás folyamatát.

Az e-autó-akkumulátorok számára fontos alapanyagok, mint például a kobalt, a lítium és a grafit szállítása rendkívül kockázatos. A platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermelés szűk keresztmetszetévé válhat. Márpedig az energiaátmenet nem sikerülhet hidrogén nélkül.

– mondta Karl Lichtblau, az IW-Consult ügyvezető igazgatója

A Magyar Nemzet cikkében az elektromos autók gyártásához jelenleg még nélkülözhetetlen kobaltról azt írják, hogy az ismert készletek a prognosztizálható kereslet mellett csak 11 évre elegendőek. A kobalt pedig nem az egyetlen szűk keresztmetszet. Az Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) tanulmánya szerint több mint húsz fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság.

Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a nyersanyagellátási problémák az Európai Unió számára is ismertek, épp ezért kezdtek bele néhány éve a körkörös gazdasági modell kiépítésébe. A Magyar Nemzet cikke által idézett egyik szakértő szerint az európai gazdaságoknak több nyersanyagot kell újrahasznosítaniuk, valamint nagyobb összegeket kellene fektetniük a K+F szektorba.

search icon