A tengerfenékről jön az akkumulátorpiac megmentője

A tengerfenékről jön az akkumulátorpiac megmentője
A tengerfenékről jön az akkumulátorpiac megmentője

Az akkumulátor gyártáshoz nélkülözhetetlen színesfémekből hatalmas lelőhelyeket tártak fel, de ezúttal a tengerek mélyére kell tekinteni, és nem a kimerülő felszíni bányákba.

Hatalmas lelőhelyek a tengerfenéken

Az akkumulátorok és a villanyautók nélkülözhetetlen nyersanyagai a nikkel, kobalt, réz, lítium, mangán. Ezek korlátozott mennyiségben vannak jelen és egyre fogynak, valamint nő a kitermelési költségük ez pedig felhajtja az akkumulátorok árát. És az sem mellékes, hogy a legtöbb félvezetőnek és színesfémnek az egyedüli lelőhelye Kína, ezért is van jóformán monopol helyzetben az Ázsiai ország.

Már régóta igyekeznek más forrásokat is kikutatni, és most úgy tűnik, az Egyesült Államok Földtani Intézetének sikerült, becslése szerint a víz alatti tartalék sokszorosa a szárazföldinek.

Elsősorban az úgynevezett mélytengeri síkságok vonzzák a figyelmet, ahol hatalmas területeket borítanak a nikkelt, kobaltot, rezet és mangánt tartalmazó rögök. Ezek a burgonya nagyságú, ún. polimetál csomók 3000 és 6000 méter közötti mélységben találhatók és szó szerint beborítják a tengerfeneket. Ráadásul sokkal magasabb az ásványi anyag koncentrációjuk, mint a szárazföldön fellelhető kőzeteké.

A Clarion-Climmerton-síkság néven ismert területen (Mexikótól délnyugatra), amely 4,4 millió négyzetkilométeren terül el a Csendes-óceán alatt, egy amerikai tanulmány szerint mintegy 274 millió tonna nikkel található. A szárazföldön a jelenleg ismert készleteket tekintve legfeljebb 95 millió tonna van. A tengerfenéken 44 millió tonna kobalt is található. A szárazföldön viszont a becslések szerint az értékes anyag mennyisége nem haladja meg a 7,5 millió tonnát.

Az, hogy ezek a területek a Csendes-óceánon, az USA partjainál találhatóak mérsékelné a Kínától való függést.

Ilyen gépekkel porszívóznák fel a tengerek mélyéről a nyersanyagot.

Gazdaságilag is megéri a kitermelés

Gazdasági szempontból is versenyképesnek tűnik ez a beszerzés, mivel a tengeri fúrásokhoz használt gépek nagy része felhasználható és a szállítás logisztikája valószínűleg még egyszerűbb. A bányavállalatok már speciális technológiákat fejlesztenek, szó van traktor méretű eszközökről és autonóm robotokról is az értékes kőzetek megszerzésére.

A környezetvédők higgadtságra intenek, szerintük nagy a valószínűsége, hogy a nyersanyaghiány és a nyereségvágy miatt alábecsülik a kitermelés természetkárosítását. Ugyanis problémát jelenthet a kőzetek felszívásának technológiája és ereje, ami kihathat a tengeri ökoszisztémára és annak egyensúlyára.

forrás: autoszektor.hu

search icon