Londonban, Barcelonában, Varsóban, Brüsszelben és Párizsban az emberek többsége úgy gondolja, hogy a hét egy napján be kellene tiltani az autózást – derül ki egy új kutatásból. A Clean Cities Campaign szerint az öt nagyvárosban a polgárok 62 százaléka támogatja az ötletet.
A radikális koncepció akár öt százalékkal is csökkenthetné Európa városi közlekedésből származó olajfogyasztását, ami Észtország, Lettország és Litvánia együttes éves olajigényének felel meg. Varsóban és Párizsban a legnagyobb a támogatottság, ahol a polgárok 65 százaléka támogatja a heti autómentes napot.
Ez a kutatás egyértelműen azt mutatja, hogy az autómentes nap egy biztos módszer arra, hogy a városok nagyon gyorsan, bonyolult infrastruktúra vagy politikai változtatások nélkül leszokjanak az olajról
– mondta Barbara Stoll, a szervezet igazgatója.
Hogyan működnének az autómentes napok?
A Dott – egy, elektromos kerékpárokat és robogókat kínáló európai közlekedési szolgáltató – készített egy képsorozatot, amely bemutatja, hogyan képzelhető el Európa fővárosainak autózás nélküli újragondolása.
A városok „autómentesítése” azonban nem új keletű ötlet, szeptember 22-e ugyanis autómentes világnap. A világ számos városa már valamilyen módon megvalósította ezt az ötletet. Jakartában például minden vasárnap reggel 6 és 11 óra között lezárják a főutakat a személygépkocsik elől, Bogotá pedig hetente megrendezi a Ciclovía vagy „kerékpáros utat”, amely vasárnap délelőttönként öt órára betiltja az autókat.
Az ötlet először az 1970-es években terjedt el, amikor egy hirtelen embargó miatt az olajárak az egekbe szöktek. A készletek megőrzése érdekében 10 európai városban vezették be a rendszeres „autómentes vasárnapokat”. Az orosz-ukrán háború hatására az EU szigorú szankciókat vezetett be az orosz importra, ami az olajárak ugrásszerű emelkedését okozta. Az autómentesség bevezetése az egyik módja lehet a kereslet csökkentésének és a fenyegető hiány kezelésének.
A Clean Cities elemzése szerint egyetlen, az összes európai és brit nagyvárosban bevezetett autómentes nap 541-945 ezer hordónyi olajat takaríthatna meg. Ez 29-49 millió hordó olaj megtakarítását jelentené egy év alatt, ami eredményesebb, mintha a lakosság 60 százaléka heti három napon át otthonról dolgozna.
Hogyan támogatnák az autómentes napok környezetet?
A közlekedési ágazat teszi ki a globális üzemanyaggal kapcsolatos üvegházhatású gázkibocsátás negyedét, amelynek fele a személygépkocsikból és a teherautókból származik. Az autómentes napok segíthetnek a társadalmak szén-dioxid-mentesítésében, emellett a mérgező légszennyezést is korlátozhatják, ami az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint Európában a rákos megbetegedések 10 százalékát okozza. A WHO figyelmeztetése szerint a légszennyezés átlagosan 2,2 évvel csökkenti a várható élettartamot világszerte, ami összesen 17 milliárd életévet jelent.
Stoll szerint a városoknak fontolóra kellene venniük az autómentes napokat, mint olyan intézkedést, amellyel gyorsan csökkenthető az évente több ezer európai ember halálát okozó mérgező légszennyezés. Emellett remek módja annak, hogy megmutassuk az embereknek, milyen lehet az élet a városokban, amikor az utakat nem az autók uralják – tette hozzá.
(Forrás: Euronews)