Arra akarja kötelezni az autógyártókat, hogy vállalják az elektromos és hibrid autóikba épített akkumulátorok minimális élettartamát. Erről az országok az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának Genfben megrendezett, a gépjárművekre vonatkozó előírások harmonizációjával foglalkozó világfórumán állapodtak meg elvben.
Az „elvi megállapodás” azt jelenti, hogy még nincs kötelező érvényű döntés. Az ütemterv szerint 2022 márciusában szavaznak a kötelező érvényű rendelettervezetről. Ezt követően a tervezetet elfogadó országoknak át kell ültetniük az ENSZ követelményét a nemzeti jogba. Az ENSZ közleménye szerint a rendelet így 2023-tól léphetne hatályba.
Ha a jelenlegi tervezetet jövő tavasszal elfogadják, akkor az akkumulátorok tartósságára a következő követelmények vonatkoznának: öt év vagy 100 000 kilométer megtétele után az akkumulátor eredeti energiatartalmának kevesebb, mint 20 százalékát veszítheti el. Nyolc év vagy 160 000 kilométer után a veszteség nem haladhatja meg a 30 százalékot. Az ENSZ szerint a cél a rossz minőségű akkumulátorok használatának megakadályozása. Ez kulcsfontosságú lépés az elektromos járművek környezeti teljesítményének javítása érdekében és az alacsony károsanyag-kibocsátás elérésében.
Azonban a rendelet még tovább menne: a fogyasztók jogot kapnának a tájékoztatáshoz. A javasolt rendelet értelmében az akkumulátorok állapotáról és maradék kapacitásáról szóló pontos információk szabadon hozzáférhetővé válnak majd a jármű tulajdonosai számára.
Forrás (electrive.com)