Miközben egész Európa az energetikai átállás felé halad, a francia Eramet bányászati csoport olyan technikákat fejleszt ki, amelyek lehetővé teszik az elektromos autókban használt akkumulátorok újrahasznosítását. A cél, hogy az olyan fémek, mint a nikkel, a kobalt és a lítium újrafelhasználásával új akkumulátorokat készítsenek.
Bár sokan az elektromos autókat tartják a környezetbarát közlekedés jövőjének, az ezeket működtető akkumulátorok gyártása messze nem az. A lítium földből történő kitermelése nemcsak a bányászott földet és talajt károsítja, hanem a folyamat nagyon vízigényes is.
Chile, Argentína és Bolívia határainak találkozásánál nagy természetes lítiumlelőhelyek találhatók. A lítium kitermelésének legjobb módja ebben a régióban a párologtatókapszulák használata, a technika azonban rengeteg vizet igényel – körülbelül 21 millió litert naponta. Egy tonna lítium előállításához nagyjából 2,2 millió liter vízre van szükség. Bár a kereslet kielégítése érdekében továbbra is tervezik új kitermelő üzemek létesítését, keresik a módját annak, hogyan lehetne csökkenteni a kitermelést.
Az újrahasznosítás során a régi akkumulátorokat először porrá zúzzák, így jön létre az úgynevezett „fekete massza”, amely nikkelből, kobaltból, mangánból és lítiumból áll – az összes olyan fémből, amely az akkumulátorban az elektromosság tárolásához és vezetéséhez szükséges. A következő kihívás ezek szétválasztása.
Az olajban van egy bizonyos molekula, amelyet extrakciós molekulának nevezünk, és amely csak a nikkelt fogja fel. Aztán szétválasztjuk a két oldatot. Marad egy vizes oldat, amely tartalmazza a lítiumot és a többi anyagot
– magyarázza Sophie Lebouil projektvezető, aki ezt a „folyadék-folyadék” elválasztási technikát leginkább a vinaigrette salátaöntet elkészítéséhez hasonlítaná.
A folyamat végén a laboratóriumban üvegekbe töltött, elemminőségű anyagokat állítanak elő: zöld szemcsés nikkelszulfátot, rézvörös szemcsés kobalt-szulfátot és fehér por alakú lítium-karbonátot. Mindegyik készen áll arra, hogy eladják és újra akkumulátorokat készítsenek belőlük.
De vajon lehetséges-e az akkumulátorok nagyüzemi újrahasznosítása Európában? Eddig egyetlen gyár sem dolgozta fel ezt a „fekete masszát”, ezért külföldre exportálták. Szeptemberben azonban az Eramet beindítja az első kísérleti üzemet Trappes-ban, hogy tesztelje az eljárásokat, a tervek szerint 2027-ben a Suezzel együttműködve egy akkumulátor-újrahasznosító üzemet nyit Észak-Franciaországban. Végső cél évente 50 ezer akkumulátormodul feldolgozása, ez 25 ezer tonna alapanyagnak felel meg, ami számításaik szerint az európai EV-akkumulátor piac mintegy 10 százalékát fogja ellátni.
(Forrás: Euronews)