A University of Southern Denmark friss tanulmánya szerint, ha mindenki annyit kerékpározna, mint a hollandok, a globális szén-dioxid-kibocsátás évente közel 700 millió tonnával csökkenne.
Ahogy az Euronews cikke írja, a hollandok naponta átlagosan 2,6 kilométert tekernek. A tanulmány szerint, ha ezt a mintát világszerte megismételnék, a globális szén-dioxid-kibocsátás évente 686 millió tonnával csökkenne. Ez több, mint az Egyesült Királyság, Kanada, vagy épp az olaj nagyhatalom Szaúd-Arábia éves kibocsátása.
A kerékpárhasználat növekedésének jelentős, kiaknázatlan éghajlati és egészségügyi előnyei arra utalnak, hogy sürgősen szükség van a fenntartható kerékpárhasználat előmozdítására.
– állapítják meg a szerzők
Ha csak egészségügyi oldalról tekintjük a kérdést, már az döntő lehet. Mint írják, a munkába kerékpárral közlekedőknél 45%-kal alacsonyabb a rákos megbetegedések, és 46%-kal alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata. Ehhez pedig még hozzáadódnak az éghajlati előnyök is.
A Hubbub brit klímaszervezet szerint a naponta megtett fele 3,2 kilométernél rövidebb – ezeket az utakat kerépárral is meg lehetne tenni. Azt persze a tanulmány szerzői is elismerik, hogy nem mindenki él kerékpárosbarát helyen, de azt is hozzáteszik, hogy a kerékpáros infrastruktúra „sürgős” bővítésére van szükség világszerte.
A holland kerékpározás történetéről szóló korábbi cikkünkben írtuk, hogy a kis nyugat-európai országban több kerékpár van, mint ahány ember, az utazások jelentős részét két keréken teszik meg. Idáig persze hosszú út vezetett. Bár az 1950-es évekbe a fővárosban az utak 80%-át kerékpárral tették meg, az 1970-es évekre komoly mélyrepülés jött, az autók ugyanis leuralták a városokat, ráadásul a városvezetők is ezt az utat támogatták. Az emberek azonban kiálltak magukért és az egészséges környezethez fűződő jogaikért és fokozatosan újra eljött a bringázás reneszánsza Hollandiában.