Kína után Európában is felpörögtek a klíma- és egészségvédelmi szempontból is pozitív hatású elektromos autóbuszok értékesítései. Magyarországon nagyrészt a 2024-ben is folytatódó Zöld Busz Programnak köszönhetően szintén növekednek az eladások.
A katasztrofális mértékű klímaváltozás megelőzéséhez szükségesnek tartott 2050-es karbonsemlegesség eléréséhez a szállítási-közlekedési ágazat üvegházhatásúgáz-kibocsátásának körülbelül negyedével kell csökkennie 2030-ig, de a hagyományos, belsőégésű motorral hajtott modellek kivezetése a környezetre és az egészségre káros egyéb légszennyezés leszorításához is nélkülözhetetlen. Különösen fontos a buszok és a teherautók dekarbonizációja, amelyek bár darabszám szerint a járműállománynak csak kevesebb mint 8%-át teszik ki, a közúti szállítási szektor szén-dioxid-emissziójának több mint 35%-áért felelősek.
A személyszállítás esetében a repülőgép, az autó és a motorkerékpár után az egyes járműtípusok közül az autóbusznak van a legnagyobb karbonlábnyoma, vagyis nem véletlen, hogy klíma- és egészségvédelmi megfontolásokból világszerte számos ország és város kezeli prioritásként a buszpark zöldítését. Az akkumulátoros elektromos buszok közvetlen és indirekt szén-dioxid-kibocsátása mindössze körülbelül harmada a dízeles modellekének, nem beszélve az egyéb károsanyag-kibocsátásról.
Bár az elektromos buszok beszerzési költsége jóval, akár 50%-kal is magasabb lehet a hagyományos, dízelüzemű típusokénál, teljes élettartama során jókora megtakarítás érhető el az üzemanyag- és a fenntartási költségek tekintetében, ráadásul használatukkal az egészségügyi kiadásokat is érdemben mérsékelni lehet. Az Egyesült Államokban készült egyik tanulmány szerint egyetlen dízeles busz elektromos modellre cserélésével olyan mértékben csökkenthető a légszennyezettség, ami évi 150 000 dollárral fogja vissza a kapcsolódó egészségügyi ráfordításokat.
Sebességbe kapcsolt az európai piac
Más tiszta technológiákhoz hasonlóan az elektromos buszokra való átállásban is Kína mutatja az utat a világnak, az utóbbi időszakban azonban Európában is elképesztő tempóban növekednek az eladások. A Kínában 2022-ben eladott összes új autóbusz 91%-a valamilyen nulla kibocsátású technológiát képviselt, vagyis az ázsiai ország már közel jár ahhoz az Európai Bizottság által javasolt célhoz, mely szerint 2030-tól csak nulla kibocsátású városi buszokat lehetne forgalomba hozni az EU-ban. (A nulla emissziós modellek kategóriájába nemcsak az akkumulátoros elektromos, hanem a hidrogénüzemű autóbuszok is beletartoznak.)
A világon értékesített elektromos buszok közel 90%-a Kínában állt forgalomba még 2022-ben is, míg Európának mindössze 9%-os, az Egyesült Államoknak pedig csupán 2%-os volt a részesedése a globális piacon, de ez utóbbi értékek már emelkedést jeleznek a korábbi, Kína által még inkább dominált éveket követően.
2023-ban az EU-ban, az Egyesült Királyságban, Izlandon, Norvégiában és Svájcban összesen 39 944 darab autóbuszt értékesítettek (22,3%-kal többet, mint 2022-ben), és ezek közül 7242 darab volt tisztán elektromos (+47,4% 2022-höz képest), így ezek részaránya 15-ről 18%-ra emelkedett. (Összehasonlításul: 2022-ben Kínában 54 000 új elektromos autóbuszt regisztráltak.) A hibrid elektromos buszok európai eladásai 112,9%-kal 4338-ra emelkedtek, az egyéb üzemanyagokkal (üzemanyagcella, földgáz, LPG, E85/etanol stb.) hajtott autóbuszok értékesítései 11,8%-kal 3044-re estek, míg az újonnan forgalomba helyezett dízelüzemű buszok száma 13,8%-kal 25 320-ra nőtt Európában.
A várakozások szerint a buszflották minden közúti szállítási szegmens közül a leggyorsabban elektrifikálódhatnak, a globális önkormányzati buszparknak pedig mintegy 67%-a már várhatóan elektromos lesz 2040-ben. A prognózisok szerint 2030-ra az új buszok európai piacán az elektromos modellek kétharmados részarányt érhetnek el, ugyanakkor az európai tömegközlekedésben közlekedő 200 ezer autóbusznak mintegy harmada lehet nulla kibocsátású.
Búcsút intenek a benzines és a dízeles buszoknak
Mivel a gyártók egyelőre nincsenek arra kötelezve, hogy visszaszorítsák a nagy károsanyag-kibocsátású buszok gyártását, az elektromos modellek térnyerése elsősorban a szakpolitikákkal megtámogatott piaci keresletnek köszönhető.
Az EU több tagállama és nagyvárosa jelölt ki önmaga számára olyan céldátumot, amelytől fogva már csak nulla kibocsátású buszokat lehet majd forgalomba helyezni. Ebből a szempontból Hollandia és Dánia a legambiciózusabb, 2025-től ugyanis megtiltják a belsőégésű motorral felszerelt új buszok értékesítését, de Írországnak (2030) és Ausztriának (2032) szintén nagyra törő céljai vannak. Európa fővárosainak több mint fele pedig azt tervezi, hogy az újautóbusz-piacon 2040-től csak zéró emissziós járműveket engedne értékesíteni.
Az elektromos buszok európai terjedésében lényeges szerepet játszott a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdításáról szóló uniós irányelv is. Ez előírja a tagállamoknak, hogy 2021 augusztusa és 2025 decembere között 24–45%-ban alternatív (nem dízel) üzemanyaggal működő buszokat kell vásárolniuk, majd a célok 2026-ra 33–65%-ra emelkednek. A célokat pedig felerészben nulla károsanyag-kibocsátású hajtásláncú járművekkel kell elérniük.
Itthon is növekszik az e-buszok piaci súlya
Magyarországon 2023-ban összesen 820 darab új autóbuszt adtak el, 19,2%-kal többet, mint egy évvel korábban (688). Tisztán elektromos meghajtású modellből tavaly itthon 60 darabot értékesítettek a 2022-es 44-et követően (+36,4%), vagyis ezek piaci részaránya 6,4%-ról 7,3%-ra emelkedett egy év alatt. Ugyanakkor hibrid elektromos meghajtású új autóbuszt 2023-ban nem adtak el Magyarországon, az egyéb meghajtású értékesített modellek száma 163-ról 7 darabra zuhant (-95,7%), dízelből viszont a megelőző évi 481 után 2023-ban 753 darab talált tulajdonosra (+56,5%).
Az elektromos buszok hazai terjedését nagymértékben elősegítette a kormány által indított, 2020 óta futó Zöld Busz Program. Magyarországon összesen 205 darab regisztrált elektromos busz van, melyek mintegy 66%-a, azaz 135 darab a kapcsolódó töltőinfrastruktúrával együtt a Zöld Busz Program 19,2 milliárd forintnyi támogatásával állt forgalomba – tudtuk meg a HUMDA Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség Zrt.-től, amely a programot Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium államtitkára együttműködésével koordinálja.
A győri Széchenyi István Egyetemet fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonába tartozó HUMDA információi szerint a 205 darab itthon regisztrált elektromos autóbuszból 184 darab van üzemben, ami a hazai városi autóbusz-állomány mintegy 6,5%-át teszi ki. A magyarországi közforgalmú buszparkból jelenleg 2,2% az elektromos buszállomány.
A Zöld Busz Program támogatásával beszerzett 135 elektromos autóbusz közül 100 a Volánbusz Zrt. kötelékébe került, ezzel a társaság állományának 12,5%-át alkotják, 12 darab Debrecenben (6,5%), 10 darab Miskolcon (5,4%), 8 darab Pécsen (4,93%), 5 darab pedig Veszprémben (2,7%) állt forgalomba. A 135 elektromos busz 44%-a Mercedes, 43%-a BYD, 9%-a Ikarus, 4%-a pedig MAN márkájú. A klímabarát járművek használatának köszönhetően évente mintegy 9000 tonna szén-dioxid kibocsátása kerülhető el.
A HUMDA Zrt. által támogatott autóbusz-beszerzéssel kapcsolatos pályázatok mindegyike tartalmazta az elektromos autóbuszok töltésére szolgáló infrastruktúra kiépítését is. Minden érintett városban a beszerzett buszok darabszámával megegyező számú töltőt telepítettek.
Megkedvelték a magyarok az elektromos buszokat
Ami az üzemeltetési tapasztalatokat illeti, a HUMDA szerint összességében elmondható, hogy mind a szolgáltatók, mind a sofőrök és az utasok is kedvelik az elektromos meghajtású járműveket. Míg az utasok általában a kisebb zaj és környezetterhelés, addig a sofőrök a kényelmes munkaterek és a modern technológia miatt részesítik előnyben a járműveket.
A HUMDA Zrt. különös figyelmet szentel az üzemeltetés közben keletkező adatoknak is. Ezek elemzése folyamatos annak érdekében, hogy a társaság a kapott adatokkal felvértezve segíteni tudja a zéró emissziós járművek iránt érdeklődőket beszerzési döntéseik meghozatalában, vagyis a környezetileg, technológiailag és gazdaságilag együttesen értelmezhető megoldások létrehozásában.
2024-ben több új pályázatot is meghirdet a HUMDA Zrt. a Zöld Busz Program keretein belül, és idén várhatóan mintegy 40 darab környezetkímélő, emissziómentes autóbusz beszerzését fogja támogatni.
A pályázatok keretében a városoknak lehetőségük lesz pályázni elektromos autóbuszokra a hozzájuk kapcsolódó töltőinfrastruktúra beszerzésével. Emellett napelemet, energiatárolót és energiamenedzsment-rendszert együttesen tartalmazó komplex energetikai rendszer megvalósítására is pályázhatnak. A 25 000 fő lélekszámot meghaladó városoknak pedig módjukban áll hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok beszerzésével kapcsolatos támogatásokra pályázni.
Mindemellett a HUMDA támogatást nyújt elektromos meghajtású iskolabuszok beszerzéséhez is – közölte érdeklődésünkre a társaság.
Bolygónk gazdag élővilágának megismerése, óvása és megőrzése kiemelt téma volt a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expón. A Your Planet elnevezésű kiállításon az érdeklődők megtudhatták, hogy miként tehetnek lépéseket egy fenntarthatóbb élet felé, hogy ilyen módon részt vegyenek a természet védelmében.
Kiemelt kép: HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.