Magyarország kormánya szeptember 3-án fogadta el a Nemzeti Tiszta FejlesztĂ©si StratĂ©giát (NTFS), amely 2050-ig jelöli ki a magyar gazdaság fosszilis tĂĽzelĹ‘anyag mentesĂtĂ©sĂ©nek Ăştját. A stratĂ©giai dokumentum elkĂ©szĂtĂ©sĂ©ben a magyar kormány vezetĂ©sĂ©vel Ă©s irányĂtásával jelentĹ‘s szerepet vállalt a Globális Zöld NövekedĂ©si IntĂ©zet (GGGI), a Ban Ki Mun által elnökölt, budapesti regionális irodával rendelkezĹ‘ nemzetközi szervezet.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) felkérésére a GGGI hazai és nemzetközi szakértőkből álló konzorciumot hozott létre, amely az energetikai, ipari, mezőgazdasági, hulladékgazdálkodási és erdészeti ágazatok kibocsátáscsökkentési pályáinak gazdasági, pénzügyi, társadalmi és környezeti hatásait modellezte és értékelte.
Az elemzĂ©s a Regionális Energiapolitikai KutatĂłközpont (REKK) Ă©s a KnowlEdge Srl. tanácsadĂł cĂ©ggel egyĂĽttműködĂ©sben kerĂĽlt elvĂ©gzĂ©sre. A stratĂ©gia abban az Ă©rtelemben egyedĂĽlállĂł, hogy integrált modellezĂ©si megközelĂtĂ©sen alapul, amely az ágazatok kibocsátási pályáit, valamint a dekarbonizáciĂłs folyamat rendszerszintű Ă©s ágazatközi dinamikáját vizsgálja. Ez a technika tette lehetĹ‘vĂ© az ágazatok közötti szinergiák feltárását, az egyĂĽttes hatások, elĹ‘nyök Ă©s elkerĂĽlt költsĂ©gek feltĂ©rkĂ©pezĂ©sĂ©t.
A kibocsátáscsökkentés lehetséges útjai
A modellezési módszertan három kibocsátáscsökkentési forgatókönyvet elemzett. Az első, az „ölbe tett kéz” kibocsátási forgatókönyv a jelenlegi tendenciákat követi, azt feltételezve, hogy az összes meglévő ágazati szakpolitikai stratégia és intézkedés hatályban marad, és hogy nem lesznek új beavatkozások.
A második, „halasztott cselekvĂ©snek” nevezett forgatĂłkönyv a kibocsátás kĂ©sleltetett Ă©s lassabb ĂĽtemű csökkentĂ©sĂ©t cĂ©lozza, azaz kevĂ©sbĂ© ambiciĂłzus erĹ‘feszĂtĂ©st jelent.
A harmadik, „korai cselekvésnek”, vagy KCs-nak nevezett forgatókönyv ambiciózus pályát követ, amely a kibocsátáscsökkentési intézkedések rövid és középtávú előnyeit használja ki.
Minél előbb cselekszünk, annál jobban járunk
A vĂ©geredmĂ©nyek azt mutatták, hogy bár a „korai cselekvĂ©s” forgatĂłkönyve erĹ‘sebb kibocsátáscsökkentĂ©si erĹ‘feszĂtĂ©seket igĂ©nyel, a megnövekedett beruházások fellendĂtik az ország gazdasági növekedĂ©sĂ©t, valamint a legtöbb társĂtott elĹ‘nyt eredmĂ©nyezik.
Az elkerĂĽlt költsĂ©geket Ă©s a hozzáadott elĹ‘nyöket figyelembe vĂ©ve ez a forgatĂłkönyv a legköltsĂ©ghatĂ©konyabb Ăştvonal. Az elĹ‘rejelzĂ©sek szerint az államháztartás bevĂ©telei kumuláltan 11,1 milliárd forinttal nĹ‘nek, a GDP pedig 20,7%-al lesz magasabb 2050-re, mint az „ölbe tett kĂ©z” forgatĂłkönyvben. Emellett a KCs forgatĂłkönyv szerint 2050-ig közel 183 000 Ăşj, jĂłl fizetĹ‘ munkahely jön lĂ©tre a szĂ©n-dioxid-mentesĂtĂ©si folyamatnak alávetett ágazatokban.
Más szĂłval, a dekarbonizáciĂł által vezĂ©relt zöld átmenet a kezdeti beruházási költsĂ©geken tĂşl valĂłszĂnűsĂthetĹ‘en számos olyan elĹ‘nnyel jár majd, amely a társadalom egĂ©sze, a nemzetgazdaság Ă©s a bolygĂł felmelegedĂ©sĂ©nek megállĂtására irányulĂł globális erĹ‘feszĂtĂ©sek szempontjábĂłl is elĹ‘nyös.
A GGGI globális cĂ©lja az erĹ‘s, inkluzĂv Ă©s fenntarthatĂł gazdasági növekedĂ©st támogatása Ă©s elĹ‘mozdĂtása. A nemzetközi szervezet a tagországok kormányainak szakminisztĂ©riumai mellett működve semleges tanácsadĂłkĂ©nt jár el. Magyarország 2016-ban vált a szervezet tagjává, majd a GGGI 2017-ben kezdte meg működĂ©sĂ©t az országban, vĂ©gĂĽl 2019-ben megnyitotta az eurĂłpai regionális irodáját Budapesten. A GGGI-rĹ‘l további informáciĂł a gggi.org oldalon találhatĂł.