A Cambridge Econometrics nemzetközi kutatócsapat elemzése szerint az autóipar klímabarát megújításával az Európai Unió túlszárnyalhatja 2050-re kitűzött kibocsátás-csökkentési céljait és kiránthatja az EU gazdaságát a koronavírus okozta válságból.
A kutatók arra keresték a választ, hogyan erősíthetik az európai gazdaságot, növelhetik a foglalkoztatást és javíthatják a külkereskedelmi egyensúlyt a gépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó új technológiák.
Ehhez több gazdaságpolitikai szcenáriót is felhasználtak, de mindegyikben közös volt, hogy a légszennyezés jelentős csökkenését mutatták. Ez már önmagában is nagy eredmény, tekintve, hogy jelenleg évi 467 ezer korai halálozás köthető a légszennyezéshez az EU-ban.
Számos kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogy a klímamentő lépések mekkora terhet jelentenek az ipar számára az amúgy is válsággal súlyosbított időszakban. Ezért lényeges pontosan kimutatni, hogy az alacsony kibocsátású járművekre való áttérés milyen gazdasági hatásokkal jár.
– emeli ki Fazekas Dóra, a Cambridge Econometrics budapesti irodájának ügyvezetője
A kutatók arra is rámutattak, hogy a jelenleg még magasabb áron elérhető hibrid-elektromos hajtású autók iránti túlkereslet idővel csökkenhet, így az áruk is ehhez fog igazodni, és egyre gyorsabban megtérüléssel számolhatnak a tulajdonosok.
Az alacsonyabb kibocsátású és párhuzamosan kisebb fogyasztású járművek más szempontból is fontosak Európa számára. A hagyományos üzemanyag jelenleg zömmel az Unión kívülről érkezik, ezzel romlik az EU külkereskedelmi mérlege, ezzel szemben a helyi gazdaságokba komoly ellátási lánccal kapcsolódó autóipar munkahelyeket teremt és tart fenn és jelentős részben exportra dolgozik.
Az alacsonyabb kibocsátást célzó szcenáriók szerint 2030-ig akár 200 ezer új munkahely is létrejöhet az EU-ban, miközben az elektromos és hibridjárművek gyártására való áttérés 2050-re akár 0,5%-os többletet is jelenthet az EU-s GDP-ben.