A globális trendeknek megfelelően a magyarok is egyre környezettudatosabbak, de egyelőre nem ez határozza meg a vásárlási szokásaikat – derült ki a Nestlé Hungária és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. közös, reprezentatív kutatásából. A szerkesztőségünkhöz eljuttatott elemzés rávilágít arra is, hogy bár a vásárlók több mint fele vonzóbbnak tartja a fenntartható módon előállított termékeket és fontosnak tartja az újrahasznosított vagy újrahasználható csomagolóanyagok használatát, alig ismeri az ezekhez kapcsolódó jelöléseket, és nem szívesen fizetne értük jelentősen többet.
Közös, országosan reprezentatív kutatást készített a Nestlé Hungária és az NRC, hogy felmérjék a magyar társadalom fenntarthatósághoz kapcsolódó ismereteit és magatartását. Eszerint a lakosság 88 százaléka nagyon is tisztában van a bolygónkat veszélyeztető környezeti problémákkal. A legnagyobb veszélyforrásnak a légszennyezést és a vízszennyezést tartják, közel felük pedig azt is tudja, hogy mit jelent az ökológiai lábnyom kifejezés.
Elméleti síkon a fogyasztók saját bevallásuk szerint igyekeznek átalakítani szokásaikat a környezettudatosság szempontjait figyelembe véve. A válaszadók több mint fele vonzóbbnak tartja a kevésbé környezetszennyező termékeket, 39 százalékuk pedig úgy gondolja, a vállalatoknak is megéri ilyen árucikkeket gyártaniuk. Előtérbe került a hazai termékek vásárlása, de vannak jelei a fogyasztás racionalizálásának is. A megkérdezettek 73 százaléka igyekszik csak olyan dolgokat megvenni, amelyekre tényleg szüksége van, 53 százalékuk pedig újrahasználható csomagolásokat, saját zacskókat használ eldobható bolti nejlonzacskók helyett. Több mint felük vesz a csomagolási hulladék csökkentése érdekében nagyobb kiszerelésű termékeket, 54 százalékuk pedig jellemzően előnyben részesíti az újrahasznosítható csomagolóanyagokat.
Ugyanakkor a fenntarthatóság, mint vásárlási szempont nem igazán meghatározó tényező az élelmiszer vásárlás során. A magyarok elsősorban íz, minőség, megbízhatóság és ár alapján választanak termékeket, a környezetbarát csomagolás és a termékek alapanyagainak fenntartható beszerzése kevésbé fontos ilyenkor számukra. A megkérdezettek fele legalább tíz élelmiszerekkel kapcsolatos termékmegjelölést (organikus, laktózmentes, cukormentes, stb.) tudott felsorolni – ezeket rangsorolva az E-szám mentesség és a hazai származás bizonyultak a legfontosabbnak, ha élelmiszer-vásárlásról van szó. Ugyanakkor azokat a jelöléseket, melyek az adott termék vagy csomagolásának fenntarthatóságát minősítik (Fair Trade, Rainforest Alliance, stb.) a fogyasztók többsége nem ismeri, és még kevesebben vannak azok (10%) akiket ezek a jelölések befolyásolnak az élelmiszervásárlás során.
A fogyasztók mindössze 39%-a lenne hajlandó többet fizetni egy környezetbarát termékért – igaz, túl mélyen itthon még nem sokan nyúlnának a pénztárcájukba. A legvonzóbb a műanyagmentes, újrahasznosítható vagy visszaváltható csomagolás: egy ilyen termékért a vásárlók átlagosan 10,8 százalékkal fizetnének többet.
A vásárlási tudatosság térnyerése mellett jól látható a trend, hogy évről-évre egyre több hulladékot gyűjtünk szelektíven: a lakosság saját bevallása szerint valamivel több, mint kétharmada odafigyel a tudatos hulladékkezelésre, ami megfelelő edukációval még tovább növelhető – áll a Nestlé és az NRC kutatási jelentésében.
Bár a magyar élelmiszer-vásárlók is vágynak a fenntartható módon előállított és csomagolt termékekre, a felmérésből azt látjuk, hogy azokat a konkrét termékjelöléseket, melyek akár az újrahasznosíthatóságra, akár a fenntartható forrásból származó nyersanyagok minősítésére vonatkoznak, nem, vagy alig ismerik.
emelte ki a kutatás egyik fő tanulságát Hőgyész Anna, a Nestlé Hungária fenntarthatósági menedzsere
Vezető élelmiszeripari vállalatként felelősségünk, hogy a teljes értékláncon, az alapanyagok megtermelésétől a csomagolásig biztosítsuk a termékek fenntarthatóságát – tette hozzá. A Nestlé Hungária célul tűzte ki, hogy 2025-re valamennyi csomagolásukat újrahasznosíthatóvá vagy újrafelhasználhatóvá alakítsák át, az alapanyagokat pedig erdőirtás-mentes, minősítetten fenntartható forrásból szerezzék be. Abban is elkötelezettnek vallják, magukat, hogy ezekről felelősen, transzparensen kommunikáljanak, így segítve a fogyasztókat a helyes döntések meghozatalában.
A felmérés 2021. február-márciusban zajlott, Magyarország legnagyobb online paneljén, az NRC Netpanelen. A kutatásban összesen 500 fő 18-65 éves magyarországi lakos vett részt.
(forrás: Nestlé Hungária – NRC; kép: canva)