Becslések szerint már több mint 50 ezer elektromos rollert használnak Magyarországon, azonban a hatályos jogszabályok alapján az elektromos roller továbbra sem kategorizálható, az eszközhöz egyelőre nem dolgoztak ki egységes szabályozást.
A Jövő Mobilitása Szövetség közleménye szerint jól átgondolt, előretekintő és a városi közlekedés várható változásait szem előtt tartó, átfogó szabályozásra lenne szükség a kérdésben. Már csak azért is, mert jelenleg tényleg megfoghatatlan a kérdés. Ezt a Pesti Központi Kerületi Bíróság egy 2020-as ítélete is alátámasztja, miszerint „amíg az elektromos roller jogszabályi kategorizálása nem történik meg, addig használójával szemben sem a segédmotoros kerékpárra, sem a kerékpárra, sem a gyalogosokra vonatkozó KRESZ-szabályok alkalmazása nem lehetséges”.
Az MTI-n megjelent közleményben azt írják: mindez azt jelenti, hogy a feltételrendszer hiányában az elektromos rollerekre hatósági szankciókat sem lehet alkalmazni. Ezzel együtt a közlekedésben részt vevőkre, a közlekedés biztonsága érdekében nem csupán a KRESZ, hanem más jogszabályok is vonatkoznak: a büntető törvénykönyv ittas járművezetésre vonatkozó rendelkezései adott esetben az elektromos roller vezetőjére is kiterjeszthetők.
Ha másért nem, a balesetek miatt miatt muszáj az e-rollereket kategorizálni. Ilyen esetekben az adott hatóság vagy gyalogosnak tekinti a közlekedőket, mivel az e-roller szabályozás híján nem tekinthető járműnek, vagy egy iránymutatás alapján segédmotornak tekinti.
A mikromobilitási eszközök kétségtelen előnyei miatt meg kell szüntetni a szürkezónát és végre mindenki által átlátható szabályokra lenne szükség. Az e-rollerek esetében mindenképp fontos hangsúlyozni, hogy általuk kevesebb lehet az autó, jobb levegő, végeredményben pedig a karbonlábnyom is csökkenthető.
A szövetség úgy látja, hogy az ideális állapot az lenne, ha csak úgy vehetne részt bárki a közlekedésben, ha ismeri a közlekedési szabályokat. Hasznos lenne, ha ennek meglétét egyben feltételként határozná meg a KRESZ, ahhoz hogy valaki kerékpárra vagy rollerre pattanjon és részt vegyen a közlekedésben. Ezen felül fontos lenne a védőfelszerelések használata is. Ezeket egyelőre szintén nem szabályozzák, azonban ezek viselése erősen ajánlott. A sisak életet menthet, így ideális lenne, ha a leendő jogszabályban a kerékpáros szabályokkal egyezően, lakott területen kívül, esetleg ezt kiegészítve 18 év alatt általánosan is kötelezőnek tekintenék – áll a közleményben.