Itt lenne az ideje, hogy szabályozzák az elektromos rollerek használatát
Itt lenne az ideje, hogy szabályozzák az elektromos rollerek használatát

Becslések szerint már több mint 50 ezer elektromos rollert használnak Magyarországon, azonban a hatályos jogszabályok alapján az elektromos roller továbbra sem kategorizálható, az eszközhöz egyelőre nem dolgoztak ki egységes szabályozást.

A Jövő Mobilitása Szövetség közleménye szerint jól átgondolt, előretekintő és a városi közlekedés várható változásait szem előtt tartó, átfogó szabályozásra lenne szükség a kérdésben. Már csak azért is, mert jelenleg tényleg megfoghatatlan a kérdés. Ezt a Pesti Központi Kerületi Bíróság egy 2020-as ítélete is alátámasztja, miszerint „amíg az elektromos roller jogszabályi kategorizálása nem történik meg, addig használójával szemben sem a segédmotoros kerékpárra, sem a kerékpárra, sem a gyalogosokra vonatkozó KRESZ-szabályok alkalmazása nem lehetséges”.

Az MTI-n megjelent közleményben azt írják: mindez azt jelenti, hogy a feltételrendszer hiányában az elektromos rollerekre hatósági szankciókat sem lehet alkalmazni. Ezzel együtt a közlekedésben részt vevőkre, a közlekedés biztonsága érdekében nem csupán a KRESZ, hanem más jogszabályok is vonatkoznak: a büntető törvénykönyv ittas járművezetésre vonatkozó rendelkezései adott esetben az elektromos roller vezetőjére is kiterjeszthetők.

Ha másért nem, a balesetek miatt miatt muszáj az e-rollereket kategorizálni. Ilyen esetekben az adott hatóság vagy gyalogosnak tekinti a közlekedőket, mivel az e-roller szabályozás híján nem tekinthető járműnek, vagy egy iránymutatás alapján segédmotornak tekinti.

A mikromobilitási eszközök kétségtelen előnyei miatt meg kell szüntetni a szürkezónát és végre mindenki által átlátható szabályokra lenne szükség. Az e-rollerek esetében mindenképp fontos hangsúlyozni, hogy általuk kevesebb lehet az autó, jobb levegő, végeredményben pedig a karbonlábnyom is csökkenthető.

A szövetség úgy látja, hogy az ideális állapot az lenne, ha csak úgy vehetne részt bárki a közlekedésben, ha ismeri a közlekedési szabályokat. Hasznos lenne, ha ennek meglétét egyben feltételként határozná meg a KRESZ, ahhoz hogy valaki kerékpárra vagy rollerre pattanjon és részt vegyen a közlekedésben. Ezen felül fontos lenne a védőfelszerelések használata is. Ezeket egyelőre szintén nem szabályozzák, azonban ezek viselése erősen ajánlott. A sisak életet menthet, így ideális lenne, ha a leendő jogszabályban a kerékpáros szabályokkal egyezően, lakott területen kívül, esetleg ezt kiegészítve 18 év alatt általánosan is kötelezőnek tekintenék – áll a közleményben.

search icon