Ünnepi fordulatszámon a „Kapj rá!” halkampány
Ünnepi fordulatszámon a „Kapj rá!” halkampány

A magyar akvakultúrában dolgozók kiváló munkát végeztek, így lesz elegendő magyar hal minden család asztalára; az emberek idén is a tavalyi áron juthatnak halhoz, illetve a haltermékekhez.

A „Kapj rá!” elnevezésű, halfogyasztást népszerűsítő kampány részeként tartott eseményen Nagy István agrárminiszter kiemelte: mindez azért fontos, mert Magyarországon az ünnepi asztalhoz szervesen hozzátartozik a hal, a halételek, amelyek elkészítése is meghatározó része a hagyományoknak. Hozzátette, hogy a 26 ezer hektárnyi tófelület kiváló minőségű magyar hallal látja el az országot, a tógazdaságok 22 838 tonna halat termeltek az elmúlt évben, ami éves összevetésben 16 százalékot is meghaladó gyarapodás.

Az ágazat szereplői úgy döntöttek, hogy akár exportjuk kárára is „itthon tartják a halat”, hogy a belföldi igényeket maximálisan ki tudják elégíteni. Nagy István megköszönte ezt a felelős gondolkodást az ágazat szereplőinek, hangsúlyozva: „a biztos piac a magyar piac, a biztos vásárló a magyar vásárló”.

A tógazdaságokban előállított étkezési célú haltermelés több mint 78 százalékát tavaly az étkezési ponty adta, amelynek megtermelt mennyisége az elmúlt 5 évben 11–12 ezer tonna között mozgott. Az étkezési célú értékes ragadozó halak – a csuka, a harcsa és a süllő – előállított mennyisége tavaly meghaladta a 364 tonnát, ami 30 százalékos növekedés az elmúlt évekhez képest.

Az agrárminiszter arról is beszámolt, hogy már négy magyar haltermék: a Szilvásváradi pisztráng, az „Akasztói Szikiponty”, a Balatoni hal és a Szegedi tükörponty kapott európai földrajzi árujelző oltalmat, 2022-ben pedig a Balatoni hal önálló brandként is megjelent a hazai piacon. Fontosnak nevezte, hogy elkészültek a „Kiváló Minőségű Élelmiszer” védjegyrendszer élőhalra, valamint friss és előkészített halászati termékekre vonatkozó tanúsítási követelményei, ezzel tovább erősítve a hazai haltermelés minőségét és piaci pozícióját.

Nagy István hangsúlyozta, hogy a halfogyasztás növelése gazdasági és népegészségügyi szempontból is lényeges. A halhús fogyasztása ugyanis bizonyítottan csökkenti a Magyarországon vezető halálozási oknak számító szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A hazai halakat vásárlók pedig hozzájárulnak az akvakultúra-ágazat megmaradásához is, amely az ország számos területén fontos szerepet tölt be a vidéki népesség foglalkoztatásában. Mindezen célok elérése érdekében a hazai akvakultúra-ágazat jelentős támogatásban részesül.

A hazai halfogyasztás népszerűsítésére indult el januárban a MAHOP Plusz keretében az új, átfogó kommunikációs és promóciós „Kapj rá!” kampány. A több mint 700 millió forint európai uniós támogatással és hazai társfinanszírozással megvalósuló fejlesztés célja, hogy minél több ember felfedezze a halételek egészséges, ízletes és változatos fogyasztási lehetőségeit. Ezért a kampány központi üzenete az, hogy a hal egészséges, finom és trendi.

(Agrárminisztérium)

Fotó: Canva

search icon